fredag 21 oktober 2016

Det ramlar in böcker

Jag var ju bortrest för ett tag sedan och när jag kom hem igen så låg det två avier på hallgolvet.

Tennison av Lynda La Plante blev jag nyfiken på när jag såg den i Modernistas höstkatalog. Den borde passa mig perfekt. Så här står det om boken hos Modernista:
I Tennison skildrar Lynda La Plante – författaren bakom den brittiska kriminalserien Prime Suspect [I mördarens spår] – än en gång huvudpersonen Jane Tennison: den här gången som nyutexaminerad polis i problemdistriktet Hackney i östra London.

Året är 1973 och i den manschauvinistiska polismiljön tvingas Tennison snabbt lära sig hantera chockerande situationer utan någon som helst hjälp eller sympati från sina överordnade. Snart blir hon involverad i sitt första mordfall: en ung, heroinberoende kvinna har hittats död. Strypt.

Brittiska Prime Suspect är en av de mest innovativa kriminal-TV-serierna någonsin. För sin realism och råa ton, men mest för huvudpersonen Jane Tennison, en av de första kvinnliga TV-deckarlegenderna (spelad av Helen Mirren).
Även Tennison har nu adapterats för en TV-serie – med manus av Lynda La Plante själv – och kommer att premiärvisas i brittisk TV under hösten 2016.

Mannen som lekte med dockor av Magnus Jonsson måste jag på något sätt ha missat i katalogen, men efter att ha sett den lite varstans de senaste veckorna så blev jag väldigt sugen på att läsa den. Jag säger bara krypteringsexpert... Så här står det om boken hos Modernista:
Krypteringsexperten Linn Ståhl arbetar med sin doktorsavhandling på KTH när kriminalpolisen hör av sig och ber om hjälp med en utredning av ett makabert mord. En ung kvinna har hittats mördad i en lägenhet på Södermalm i Stockholm och omsorgsfullt styrts ut som en porslinsdocka.

Linn har varit medlem i Antifascistisk aktion – en organisation som är svartlistad av Säpo – och är tidigare dömd för brott mot rikets säkerhet. Så det är under ömsesidig misstänksamhet hon börjar arbeta tillsammans med kriminalpoliserna Rickard Stenlander och Erik Svensson.

Samtidigt som mördaren gäckar polisen vinner högerextrema krafter ny terräng i Sverige. Frågan är om Linn och polisen alls drivs av samma motiv...
Det ska bli väldigt spännande att läsa dessa. Tack för böckerna!

10 kommentarer:

  1. Ja, de här ramlade ju in hos mig också :-)

    SvaraRadera
  2. Dessa har även kommit till mig. Intressant med nya författare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns ju alltid en chans att man hittar en ny favorit :)

      Radera
  3. Spännande! Själv skall jag förhoppningsvis hinna läsa några böcker från Historiska Media i helgen, och om jag hinner en ungdomsbok; Let it snow. Men jag vet hur helgerna brukar bli, de tar slut innan de knappt hinner börja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här helgen blir det nog ingen läsning alls för mig, vi har kalas här i dag och vi har övernattningsgäster också. Men det ska faktiskt bli kul :)

      Radera
  4. Mannen som lekte med dockor är en lite smått obehaglig titel. Det får mig nästan att undra vad den går ut på ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dockor kan vara hur läskiga som helst :) Jag är väldigt nyfiken på den.

      Radera
  5. De där kom till mig också, får se när de kan tänkas bli lästa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas på snart, men det ser inte lovande ut. Vi får se helt enkelt.

      Radera