måndag 31 oktober 2016

TV-serie: 11.22.63

Titel: 22/11 1963
Originaltitel: 11.22.63
Genre: Science fiction
Skapad av: Bridget Carpenter, Stephen King (bok)
Skådespelare: James Franco, Sarah Cadon, George MacKay, Chris Cooper, Daniel Webber
Premiär: 2016-03-26
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 8
Avsnittslängd: ca 45 min
Såg den på TiVo juni-oktober 2016






Handling
Läraren Jake Epping reser tillbaka i tiden för att förhindra mordet på USA:s president John F. Kennedy. Via en tidsportal kastas Epping in 60-talets Texas, där han utforskar kärlek, vänskap och mysterier kring Lee Harvey Oswald. Men det förflutna vill inte ändras utan motstånd.

Min kommentar
Det har tagit mig evigheter att ta tag i det här inlägget. Nästan lika lång tid som det tog att faktiskt se serien. Jag antar att det betyder att jag inte gillade den så mycket. När Lotten postade sitt inlägg  så blev jag äntligen lite inspirerad till att skriva mitt eget.

Jag spelade in alla avsnitt när serien visades på TV i våras. Sedan blev de liggande där på hårddisken. Det var tydligen inget som lockade, kanske mest på grund av att jag verkligen älskade boken och att C.R.M. Nilsson  inte var speciellt positiv i sin recension. När vi väl började titta så kunde det gå lång tid mellan varje gång, så det tog nog många långa månader att se de här nio avsnitten.

Det var väldigt längesedan jag läste boken (januari 2014) så jag har egentligen inga detaljerade minnen av den. Det är bra för då kan jag inte störa mig på allt som är ändrat. Trots mitt bristande minne så märkte jag massor som plötsligt inte var med. Hela den något trista mellandelen var borta, vilket ju jag uppskattade. Däremot tyckte jag det var tråkigt att mötet med Det-barnen var borttaget, liksom alla försök som Jake gjorde innan det blev "rätt". Det hade gjort det tydligare hur historian kämpade emot. Och minns jag helt fel, men var inte Jake ensam om detta? Var kom Bill ifrån? Hela serien igenom satt jag och funderade på om Jake verkligen hade en medhjälpare.

Vad det var som skavde vet jag faktiskt inte, men jag blev aldrig riktigt intresserad av berättelsen. Alltihop kändes lite som en axelryckning och den lyckades aldrig fånga mig. Kanske var det på grund av James Franco som spelade Jake. Jag tyckte han var lite halväcklig (eller sytlig som vi sa där jag växte upp). I mina ögon är han varken charmig, trevlig eller sympatisk och han var inte alls som jag hade tänkt mig. Hans leende fick det att krypa i hela mig. Och det var inte av välbehag. TV-versionen av Sadie gillar jag inte heller, inte för att Sarah Cadon gör det dåligt, men inte var Sadie ett våp i boken?

Det här blir nog den mest flummiga och intetsägande "recension" jag skrivit, men faktum är att den passar serien. Ett intetsägande betyg till en intetsägande serie.



TV-serier.nu hade säsongen 4,3 i genomsnitt.
IMDb hade hela serien 8,3 i genomsnitt (beräknat på 37 763 betyg).
Jag ger säsongen 3,0.
Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan köpas på cdon och discshop.

14 kommentarer:

  1. Är boken bättre? För jag började titta på serien men blev så himla sur på alla "fel". Att Jake går igenom tiden och hamnar i världens trubbel direkt och måste fly. Istället för att liksom bara gå tillbaka hem och sedan igenom och göra ett nytt försök. Det här gjorde mig så sur så jag kunde inte fortsätta titta. Tråkigt, för jag gillade ändå tonen i serien. Den hade kunnat bli så bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken är fantastiskt bra. King i högform skulle jag våga påstå. Läs den och bry dig inte om TV-serien.

      Radera
    2. Fantastiskt, ska göra. :-)

      Radera
  2. Bill var med i boken, men som en väldigt liten karaktär och bara under sekvensen om vaktmästarens far. Dessutom var han en äldre man, istället för en ung pojkspoling, och det var aldrig tal om någon fånig romantisk underton mellan honom och Oswalds fru. Så nej, Jake hade aldrig någon medhjälpare annat än Sadie, vars roll de skar ned i tv-serien till förmån för Bill. Det gjorde mig fruktansvärt irriterad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag kommer ihåg någon som försökte stoppa Jake eller liknande när han skulle ordna med vaktmästarens far. Så det var alltså Bill... Undra på att jag var förvirrad. Jag kunde inte fatta att jag kunde komma ihåg så fel. Visst var väl Sadie tuffare i boken? För mig kändes det lite som att hon nu var med för att vara vacker och att Jake skulle ha någon att bli kär i.

      Radera
  3. Håller helt med i alla dina synpunkter(även om vi landade i olika betyg). Jag kom ihåg för mycket. Och som du redan fått svar på - nej, han hade inte Bill som medhjälpare. Håller med dig om huvudpersonen också förresten, det tror jag inte jag skrev i min recension.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trots allt så tror jag att serien räddades lite av att jag inte kom ihåg några detaljer från boken. Och James Franco, han var så genomsliskig att det var riktigt obehagligt :)

      Radera
  4. Jag har bara sett ett avsnitt av serien än så länge och boken läste jag till det tråkig mittenpartiet. Men helt klart är skådespelaren fel, har är lite sytlig eller slibbig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trots det lite sega mittenpartiet så är boken väldigt mycket bättre än den här serien, men jag kan nog tänka mig att serien är bättre om man inte har läst boken :) Jag skulle gärna vilja veta hur de tänkte när James Franco fick den rollen, eller i alla fall fick spela den på det sättet.

      Radera
  5. Har inte läst boken ännu och den vill jag läsa innan jag kikar på serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken är bra så den måste du läsa :)

      Radera
  6. Jag tyckte boken var riktigt bra, fast alldeles för lång. Den fick mig att börja läsa King igen, efter många års uppehåll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade ju redan hittat tillbaka till King när denna kom. Visst är den för lång, det finns mycket som hade kunnat lyftas bort.

      Radera