tisdag 1 november 2016

Top Ten Tuesday: Böcker att läsa om din bokcirkel gillar noveller


Tisdag igen och då naturligtvis dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Veckans uppgift är Top Ten Books To Read If Your Book Club Likes _______________ (if your book club likes historical fiction, inspiring stories, YA books, non-fiction, controversial books to debate about, or pick a specific book)

Det här är ett tema som jag tycker att jag (nästan) har gjort tidigare, så jag gör ett helt annorlunda tema den här gången. Jag väljer noveller. Alla dessa har fått betyget 5 eller 4,5.

Ur När allt förändrades
1. Examensdagen av Henry Slesar
2. För jag har rört vid himlen av Mike Resnick
3. Väsen av Connie Willis
4. Harrison Bergeron av Kurt Vonnegut

Ur Munins skärvor
5. Pancasila av Oskar Källner
6. Lucifers säd av av Oskar Källner
7. Yi av Oskar Källner

Ur Maskinblod 3
8. Paddan som sjöng av Erik Odeldahl
9. Arca Ferrum av Markus Sköld
10. Vid brunnen av KG Johansson

Den uppmärksamme kan nog upptäcka en gemensam nämnare, men jag tänker inte berätta vilken den är :)

6 kommentarer:

  1. Science fiction? Intressant lista i alla fall!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt bra noveller och inte science fiction = Star Wars utan vetenskaplig fiktion :)

      Radera
  2. Har inte läst något från din lista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du läser noveller så kan jag rekommendera samtliga :)

      Radera
  3. Å, så mycket spännande tips. Jag har ju läst När allt förändrades, men de andra var okända för mig.

    Läser du finska? Jag skulle kunna rekommendera mycket bra, nyskriven finsk scifi nämligen. Speciellt Anni Nupponen har blivit en ny favorit, men hon finns inte översatt vad jag vet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då måste du läsa de andra två också, de är minst lika bra.

      Tyvärr kan jag ingen finska alls. Förutom de där vanliga orden som man kan på många språk. Jag får helt enkelt hoppas att Anni Nupponen blir översatt.

      Radera