måndag 24 oktober 2016

Film: Maps to the stars

Titel: Maps to the stars
Originaltitel: Maps to the stars
Genre: Drama
Regissör: David Cronenberg
Manus: Bruce Wagner
Skådespelare: Julianne Moore, Mia Wasikowska, John Cusack, Evan Bird, Olivia Williams
Utgivningsår: 2014
Produktionsland: Kanada | Tyskland | Frankrike | USA
Längd: 112 min
Serie: -
Såg den på Blu-ray 14 oktober 2016




Handling
Familjen Weiss är den arketypiska Hollywoodfamiljen: Dr Stafford Weiss är psykoterapeut som gjort sig en förmögenhet på handböcker om självhjälp, hans fru Cristina ser efter sonen Benjies karriär som barnstjärna. En av Stafford klienter, Havana, är en skådespelerska som drömmer om att spela in en remake av filmen som gjorde hennes mamma Clarice till stjärna på 60-talet. Clarice är sedan länge död och hemsöker Havana på nätterna. Dessutom har Benjie just kommit ut från rehab och hans syster, Agatha, har nyligen släppts från en psykiatrisk klinik.

Min kommentar
Jag vet inte riktigt när jag såg trailern för den här filmen och jag minns inte vilka scener som var med i den. Något var det som lockade mig i alla fall. Nu när jag har sett filmen förstår jag inte alls vad trailern kan ha innehållit för att fresta mig. Jag vet egentligen inte heller vad detta är för typ av film.

Jag har generellt väldigt svårt för filmer/böcker där det inte finns något normalt som motvikt till allt absurt. Här finns ingenting som ens påminner om normalt. Det finns inte någon att tycka om eller ens intressera sig för. Igenkänningsfaktorn är nere på minusskalan. Det är otroligt mörkt och svart och allt är skruvat flera extra varv. Man skulle kunna kalla det en Hollywood-mardröm. Förmodligen ligger det tyvärr ändå en del sanning i mycket, men om detta är satir så uppskattar jag tydligen inte det längre. Liknelsen med Mulholland Drive förstår jag överhuvudtaget inte. Allt är bara konstigt, flummigt och helt utan mening.

Trots den stjärnspäckade rollistan så är detta en lågbudgetfilm, i alla fall när det gäller effekter, och det märks. Scenen med den brinnande människan kan nog vara det sämsta jag har sett (och då har jag ändå sett snörena på ett flygplan). Skådespelarprestationerna är överlag bra. Speciellt Julianne Moore, som den avdankade skådisen, Mia Wasikowska, som psykfallet och Evan Bird, som den osympatiska barnstjärnan, är rent av fantastiska. Den enda jag blev besviken på är egentligen John Cusack.

Det bästa med filmen är nog Carrie Fischer som gör en cameo.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 333 betyg).
IMDb hade den 6,2 i genomsnitt (beräknat på 28 962 betyg).
Jag ger den 2,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Nej, nu med facit i hand; inte för mig heller :)

      Radera
  2. Ingen film jag sett och är inte så sugen att se den heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstiga filmer är ju ibland bra, men denna var bara konstig.

      Radera