fredag 14 oktober 2016

New York Times By the Book-Tag

Den här hittade jag hos Lottens bokblogg. En enkät passar ju när som helst.

1. What book is on your nightstand now?
Jag har ingen specifik bok vid sängen utan det är den jag läser just nu som har sin plats där, nattetid, och det är Sista paret ut av Arne Dahl.

2. What was the last truly great book that you read?
Truly great? Vad betyder det? En fullpoängare? Det har jag inte gett någon bok sedan jag läste När hundarna kommer av Jessica Schiefauer och det var i november förra året. Den bästa i år är Människorna av Matt Haig, den fick 4,5.

3. If you could meet any writer – dead or alive – who would it be? And what would you want to know?
Jag måste ju svara min absoluta favoritförfattare sedan drygt 30 år tillbaka; Stephen King. Vad jag skulle vilja fråga honom vet jag inte. Mest skulle jag nog vara nyfiken på vad som rör sig i hans huvud och hur det ser ut där.

4. What books might we be surprised to find on your shelves?
Jaaa, jag vet inte om någon skulle bli förvånad över någon bok som jag har. Här finns dock en hel del om kinesisk astrologi och ännu fler programmeringsböcker. När det gäller skönlitteratur så finns det en hel del gotiskt (Virginia Andrews) och tantsnusk från 80-talet (Shirley Conran, Judith Krantz).

5. How do you organize your personal library?
Det är en strikt alfabetisk ordning som råder i mina hyllor. Eller i alla fall skulle ha gjort om alla hade fått plats att stå där. Författarordning naturligtvis, alla serier står i ordning också, serielösa böcker står i alfabetisk ordning de också.

6. What book have you always meant to read and haven’t gotten around to yet? Anything you feel embarrased never to have read?
Odyssén har stått i hyllan sedan 1996. Nu väntar den på nästa Greklandsresa, förra resan tog jag tag i Iliaden.

7. Disappointing, overrated, just not good: what book did you feel you were supposed to like but didn’t? Do you remember the last book you put down without finishing?
En väldigt svår fråga. Ghostman av Roger Hobbs är en bok som jag blev väldigt besviken på. Den beskrevs som årets bästa thriller (2014) och var den enda man behövde läsa. Nej, den var inget vidare alls. På andra frågan är svaret nej, för det har aldrig hänt.

8. What kinds of stories are you drawn to? Any you stay clear of?
Jag älskar problemlösning, både i verkliga livet och i böcker, så deckare ligger ju väldigt nära till hands. Skräck och science fiction är också favoriter. Romance styr jag gärna undan från.

9. If you could require the president to read one book, what would it be?
Finns det en bok med Alice Teodorescus samlade ledare och krönikor? Den skulle jag vilja att de som bestämmer läste.

10. What do you plan to read next?
Det ser ut som att det kan bli Hetta av Ian McEwan.

6 kommentarer:

  1. Det är klart det ska vara alfabetiskt!
    Vad gäller problemlösning så har dottern hittat Agatha Christie och älskar det! Hon säger själv att det beror på att hon gillar problemlösning :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alfabetiskt är det enda sätt som fungerar ;) Jag tror jag har sagt det förut, men din dotter verkar vara en klok tjej :)

      Radera
  2. Stephen King skulle vara intressant att samtala med :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Risken är ju att jag skulle bli fullkomligt starstruck, men om man bortser från det så skulle det vara intressant :)

      Radera
  3. Jag lånade denna enkät! Människorna av Matt Haig blev reserverad på biblioteket nu! Tack för påminnelsen =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nästan så att jag önskar att jag kunde läst Människorna igen, för första gången :)

      Radera