lördag 17 maj 2014

TAG: Bump in the night

En tagg som aldrig hittade fram till mig (snyft) var denna, som jag hittade hos Schitzo-Cookie. Nu gör jag den ändå...

Taggen går ut på att besvara sex lite längre frågor samt sex lite snabbare, för att sedan skicka vidare taggen till några till som skulle kunna tänkas göra den (eftersom taggen är så gammal så hoppar jag över skicka-vidare steget, men alla som ännu inte gjort den får gärna ta den).

Vad är din favorit när det kommer till övernaturliga väsen att läsa om?
Det får ju vara något slags spöken det, typ poltergeist eller bara vanliga, gammaldags spöken.

Vilken scen (från vilken bok som helst) är din mardröm att vara med om?
Här skulle jag tro att det som händer Merete Lynggaard i Jussi Adler-Olsens bok Kvinnan i rummet ligger bra till. Det var något av det läskigaste jag läst, mest egentligen kanske för att "scenen" är så långdragen.

Om du skulle besöka en läskig setting/plats i en bok: Vilken skulle du besöka och varför?
Det hade varit intressant att göra ett besök i Under kupolen, ur rent psykologisk synvinkel då. Och så skulle jag ju vilja träffa Barbie också.

Vilken bok var så tråkig att du nästan somnade i en evighet när du läste den?
Min kamp 1 av Karl Ove Knausgård var något av det segaste jag någonsin tagit mig igenom och det var farligt nära att jag tappade läslusten för all framtid.

Vilken bok skulle du kunna riva ut några sidor ur för att göra den bättre?
Hjärtats mörka flod av Dean Koontz var minst 100 sidor för lång.

Vilken elak karaktär skulle du vilja förvandla från ond till god?
Jag tror inte jag vill ändra på någon. Jag måste ju anta att alla karaktärer i böcker är som de är av en speciell anledning.

och sedan över till de "snabba":

Vilken är din favroritvampyr?
Min(a) favoritvampyr(er) har inga namn, som jag kommer ihåg. Det är i alla fall de som fanns i Jerusalem's Lot. Den gammaldags, elaka och blodtörstiga sorten.

Vilken är din favoritvarulv?
Jag har nog bara läst en enda bok om varulvar och den var inte ens speciellt bra, så jag har ingen.

Vilken är din favorithäxa?
Minoo.

Vilket är ditt favoritmonster?
Underligt nog så minns jag bara filmmonster just nu... men om jag måste välja något så får det ju bli något av King, som till exempel bilen i Christine eller hunden i Cujo. Om det nu räknas som monster.

Vilket är ditt favoritspöke?
Det är ju samma här, kommer bara ihåg filmspöken... men de kanske gills? I så fall är det ju Patrick Swayze i Ghost :)

Vem är din favoritmördare?
Favoritmördare? Det låter inte speciellt sympatiskt att ha en sådan... men jag kan tänka mig Severus Snape då.

6 kommentarer:

  1. Åh! Den här hittade inte fram till mig heller men jätterolig ju! Ska absolut göra jag med :) Och finfina svar! Mina favoritvampyrer är helt klart samma som dina! Hua!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur kunde den missa oss båda två?! Du får spara undan till en regnig dag :)

      Gammaldags vampyrer är helt klart bäst. Vem blir rädd för de moderna? ;)

      Radera
  2. Nu har jag också gjort den. Roliga frågor, Men jag fuskade lite och valde några från tv och filmvärlden... :)

    SvaraRadera
  3. Jag "lånar" också den här :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den verkar ha missat väldigt många :)

      Radera