onsdag 12 november 2014

"Gideons ring" av Carin Gerhardsen

Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 354
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Hammarbyserien 5
Förlag: Pocketförlaget
Utgivningsår: (original) 2012 (min) 2013
Format: Pocket
Källa: Bokhyllan
Utläst: 21 oktober 2014






Första meningen: Det var inte länge sedan solen först tittade fram bortom hustaken, men det var redan fullt dagsljus.

Baksidetext
En naken ung kvinna springer på en väg i försommarnatten. Morgonen därpå hittar Hammarbypolisen henne utanför pianoteknikern John Gideons dörr på Söder i Stockholm. Men Veronica kan inte berätta vad hon har råkat ut för och varför hon hamnat just där, och John Gideon öppnar inte dörren. Grannarna skvallrar otaliga tjejer som sprungit där genom åren.

Conny Sjöberg och hans arbetslag vet inte riktigt vad de ska tro. Och vart har John Gideon tagit vägen? När fallet får sin upplösning visar sig många av deras fördomar komma på skam. Det finns medmänsklighet där man minst anar det. Och hos dem man tror att man kan lita på ibland ett mörker, större än det går att föreställa sig.

Min kommentar
Trenden från fjärde delen fortsätter i den här femte. Nu börjar det bli riktigt bra, men vissa irritationsmoment finns tyvärr fortfarande kvar.

Det är en oerhört snygg intrig i den här boken. Trots den komplicerade handlingen så blir det en aning förutsägbart, men det gör inget. Vad som däremot gör något är alla de olika sammanträffanden som ser till att lösa det här fallet. Det är inte så mycket polisens hårda arbete som fixar det, utan mer slump. Att någon hör något av misstag. Eller den otroligt krystade sidohistorien med Sandéns dotter Jenny, som av en tillfällighet leder in polisen på ett nytt spår. Nej, det måste gå att lösa på ett snyggare sätt.

Lite annat att irritera sig på är att det tydligen inte finns några andra webbsidor på nätet än Flashback. Där finns lösningen på alla brott, verkar det. Jag tycker det är otroligt märkligt att en högt uppsatt polis inte anmäler att han sett en naken flicka springa runt på stan. En flicka som han får in i sin bil och som är uppenbart utsatt för något hemskt, men som på vägen till sjukhuset lyckas rymma från bilen. Vem skulle inte anmält det? Lite förvånad, och förskräckt, blir jag också när en polis drar väldigt snabba slutsatser när han hittar ett foto på en blåslagen flicka i en mobil. Jag tänkte helt tvärtom.

Det som ändå stör mig allra, allra mest är den där uttjatade historien med "den andre mannen". Jag är så otroligt less på det och jag hoppas innerligt att den avslutas. Snart. Gärna med en gång.

Detta är ändå en spännande historia och jag ville bara fortsätta läsa. Det är snabbt, rappt och ett högt tempo. Ganska lagom nivå på de personliga problemen, men tyvärr på tok för lite Gäddan. Mer Gäddan åt folket! Jag känner mig också lite ambivalent till den nya trenden(?) att brottslingar kommer undan. Det har varit många sådana böcker på sistone och det gillar jag inte alls.

Min personliga favorit är ändå låten med Alan Parsons Project, Old and wise, den går som en röd tråd igenom boken. En av världens bästa låtar, som jag trodde jag var ensam om att känna till.

Jag har skrivit om den här boken i En smakebit på søndag.

Boktipsets estimerade betyg var 4,3 (beräknat på 389 betyg).
Goodreads hade den 3,74 i genomsnitt (beräknat på 103 betyg).
Jag ger den 4,5.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Gideons ring: Lotten, Bokbrus och Annika.

Boken kan köpas på Adlibris och Bokus.

4 kommentarer:

  1. Jag lyssnade litegrann på Alan Parsons Project för typ 15 år sedan men jag minns faktiskt inte en enda låt. Kanske skulle lyssna igen en dag och se vad det egentligen var? Sen har jag taggat dig här: http://bokdivisionen.wordpress.com/2014/11/12/glom-inte-reflexen/ men bara om du vill!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min bror hade LP:n där Old and wise är med (jag brukar skylla min skumma musiksmak på honom) och jag "lånade" den ibland när han inte var hemma. Jag fullkomligt älskade och blev jätteglad när jag hittade den som CD för något år sedan :)

      Radera
  2. Jag måste verkligen ta tag i det här och läsa boken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker ju förtvivlat fokusera lite på serier och få någon utläst. Det är tur att vissa serier, som denna, är bra :)

      Radera