lördag 28 april 2018

"Bläckdöd" av Cornelia Funke

Författare: Cornelia Funke
Titel: Bläckdöd
Genre: Fantasy
Antal sidor: 699
Originalspråk: Tyska
Originaltitel: Tintentod
Översättare: Gunilla Borén
Serie: Bläckvärlden 3
Förlag: Opal
Utgivningsår: (original) 2007 (min) 2011
Format: Pocket
Källa: Bokhyllan
Utläst: 6 april 2018




Första meningen: Månskenet föll på Elinors morgonrock, på hennes nattlinne, hennes bara fötter och på hunden som låg vid hennes fötter.

Baksidetext
Ormhuvuds makt ligger fortfarande som en skugga över Ombra. Meggie lever med sina föräldrar på en övergiven gård i bergen, där man nästan skulle kunna glömma vad som hände på Nattborgen. Men nötskrikans läte hörs ibland på natten, och då försvinner Mo med Svarte prinsen och Starke mannen. Allt som är möjligt måste göras för att rädda bläckvärlden undan en odödlig ond härskare.

Min kommentar
Min satsning på att läsa klart serier går vidare och nu hade turen kommit till den om Bläckvärlden. Ja, det tog emot extremt mycket att börja läsa Bläckdöd. Jag var inte alls speciellt glad i förra delen och den här sista är till och med ännu tjockare. Därför planerade jag att läsa den över påsk. Och lite till.

När jag börjar läsa så kan jag inte låta bli att fundera på varför. Det här är så olidligt långt och ordrikt. Långa passager består bara av ordbajseri och tillför egentligen inte berättelsen något överhuvudtaget. Det är naturligtvis också svårt att undvika upprepningar när man använder så många ord och uppenbarligen inte har någon redaktör som läser igenom. Personligen så tycker jag att språket haltar ibland, men det kan bero på översättningen. Ibland kommer orden i den tyska ordföljden.

Det som egentligen stör mig mest/gör mig mest förvirrad är barnen. De kallas för barn och Meggie ska väl vara runt 13, men de beter sig som vuxna. Violante, som sägs vara bara några år äldre än Meggie, har en son som kan vara runt sju. Jag fattar inte.

Bläckdöd är betydligt mörkare än de två tidigare delarna, men samtidigt också mer hoppfull. Det handlar om kampen mellan det goda och det onda, både inom och utom oss. Det som verkar ont/gott från början är inte alltid så. De varelser som befolkar den här världen är många, nästan för många, och de kastas in hej vilt när det passar historien. Så kan det så klart bli när författare lever ut sina fantasier. Men en glasman alltså, en sådan skulle jag vilja ha. Så ömtåliga, men så otroligt kaxiga.

Betyget som jag ville sätta var väldigt länge 3 eller möjligtvis 3,5. Men sedan kom den sista tredjedelen. Den är helt fantastisk och jag kunde knappt sluta läsa. Det mesta knyts ihop och jag gillar verkligen hela idén med historien går igen. Fast tvärtom.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Boktipsets estimerade betyg var 3,8 och genomsnittet 4,1 (beräknat på 65 betyg).
Goodreads hade den 3,94 i genomsnitt (beräknat på 62 076 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Bläckdöd: Eli läser och skriver, Bokstävlarna och Carolina läser.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

6 kommentarer:

  1. Jag läste den här boken tidigare i år (typ tre-fyra år efter del två) och det var oerhört segt att ta sig igenom den. Självklart var den bra och det var kul att få vara i bläckvärlden igen, men den kunde ha varit några hundra sidor kortare. Jag minns inte att jag har stört mig på översättningen förut, men nu fastnade jag på vartenda kommatecken och var nära att skriva dit dem där det saknades. Skönt att ha läst ut serien! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade varit bra om någon hade gått igenom boken och redigerat bort minst ett par hundra sidor. Det var oerhört segt i början. Mot slutet tyckte jag att det blev väldigt spännande, men då var det ju nästan för sent. Det känns riktigt bra att ha läst hela serien :)

      Radera
  2. Svar
    1. Jag är så otroligt envis och jag kan bara inte ge upp något bara för att det inte är tillräckligt kul/bra. Det är en egenskap som kanske inte alltid är så bra, men jag trivs med den :)

      Radera
  3. Jag har Bläckmagi i hyllan och har varit lite sugen på att ta tag i den. Men jag har inte fattat att den är del 2 i en serie. Har nog tolkat alla Bläck- som en och samma bok, inte minnts riktigt vad den/hette. Ska nog lämna den därhän ett tag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De heter ju väldigt lika alla tre så det är inte helt lätt att hålla isär dem. Tror inte att det funkar att läsa andra delen utan att ha läst första.

      Radera