måndag 8 oktober 2018

TV-serie: Lost in space (2018)

Titel: Lost in space
Originaltitel: Lost in space
Genre: Science fiction
Skapad av: Matt Sazama, Burk Sharpless, Irwin Allen
TV-bolag: Netflix
Skådespelare: Molly Parker, Toby Stephens, Ignacio Serricchio, Parker Posey, Brian Steele
Premiär: 2018-04-13
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 10
Avsnittslängd: ca 55 min
Såg den på Netflix september-oktober 2018





Handling
Året är 2046 och jorden är i kris. Medlemmarna i familjen Robinson är några av de utvalda som ska ut i rymden för att skriva ett nytt kapitel i mänsklighetens historia. De ska starta en koloni på planeten Alpha Centauri. Naturligtvis blir det inte så. I stället hamnar de, av olika skäl, på en helt annan planet. En okänd planet. Med dolda faror.

Min kommentar
Den här serien har legat på min vill-se-lista i nästan ett halvår. Alltså, jag menar, science fiction... Mer behövs inte. Detta är tydligen en re-make på en serie från slutet av 60-talet, som jag inte vet om jag har sett. Om jag ska döma efter handlingen på originalet så verkar dessa två i alla fall inte ha jättemycket gemensamt.

Efter första avsnittet så var jag nästan beredd att ge upp. Jag höll på att bli tokig av alla ologiskheter. Som till exempel att det är så kallt att en stor damm/sjö bottenfryser på sekunder, men de springer omkring utan att ens ha mössor eller vantar och med jackorna öppna. Det är liksom gigantiska logiska hål. Jag ger av princip inte upp en serie efter bara ett avsnitt och till det andra bestämde jag mig för att helt enkelt inte bry mig om allt som inte stämde.

När jag börjar titta lite mer okritiskt så blir det otroligt spännande och allt det ologiska försvinner ut i periferin. Det enda som fortfarande skaver är "Dr Smiths" logik. Jag kan överhuvudtaget inte förstå hennes plan. Vare sig vad den går ut på eller vad målet är. Det hon säger är precis tvärtom mot det hon gör. Nåja. Vem förstår en psykopat? Min stora favorit i serien blir mekanikern Don. Han är precis den motvilliga anti-hjälte som jag uppenbarligen fastnar för.

Nu ser jag väldigt mycket fram emot andra säsongen av den här serien. När kommer den?

Säsongsavslutningen: [spoiler]Familjen Robinson, "Dr Smith" och Don lyckas komma iväg från planeten. Precis när Resolute börjar närma sig för att rädda dem så drar "ägget" som roboten lämnat på skeppet igång turbon och de färdas i hyperspace. De kommer fram till en galax som påminner om det roboten ritade i sanden och kallade "danger".[/spoiler]




TV Time hade säsongen 9 i genomsnitt.
IMDb hade hela serien 7,2 i genomsnitt (beräknat på 43 604 betyg).
Jag ger säsongen 2,5.


Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar