söndag 16 december 2018

Smakebit på søndag: Släke

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som växelvis "drivs" av de norska bokbloggarna Flukten fra virkeligheten och Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Igår gjorde vi massor av julgodis, en "tradition" vi började med förra året. Förmodligen kommer allt att ta slut innan julen är här på riktigt, men vi kan ju göra en repris nästa helg 😋 I dag ska vi till Malmö för att äta julbord och jag hoppas att där finns mycket sill och lax. Det andra bryr jag mig inte så mycket om.

Läsningen blir ju så klart lidande när det ska pysslas med annat, men jag har tänkt ta med mig boken på bussen i dag så där kan nog bli läst lite. Boken jag läser just nu, Släke av Håkan Östlundh, är första delen i en serie som jag har hört väldigt mycket om. Det finns tydligen sju delar och jag har de första fyra. Jag hade lite problem att hitta något bra ställe att ta en smakebit från där jag är nu så den kommer i stället från början av boken.

Min smakebit är från sida 25.
Han vek in på Nya strandvägen. Den blå Volvon stod kvar. Han hade inte riktigt förstått det där som polisen sagt. Var det verkligen möjligt att man kunde ställa ifrån sig en bil hur som helst utan att det gick att göra någonting åt det? Han stannade upp bakom bilen, höjde käppen och knackade på den vita takboxen, som om det skulle förklara något. Något fick honom att fundera. Inte knackningen. Det var något annat, något som inte gick att ta på. Det var som om en tanke kom till honom, men sedan gled undan igen, precis innan den tagit form, precis innan han kunde uttala den. Han gick närmare.

26 kommentarer:

  1. det är tillåtet att göra julgodis även efter jul ❤️ Tack för smakbiten, helt ny bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men jag är lite knepig och vill hålla det speciella speciellt :)

      Radera
  2. Vi passade på att göra knäck igår :) Har bara läst någon enstaka novell av Östlundh, men är nyfiken på hans böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Knäck är inte mitt favoritgodis, men sambon gjorde lite :) Jag råkade läsa ut boken igår, det blev väldigt spännande mot slutet.

      Radera
  3. Tack för smakbiten. Vi har inte börjat göra julgodis, men julbord blir det idag. På teatern!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas både teater och julbord var bra!

      Radera
  4. Blir nog att göra julgodis nästa helg här. Känner till författaren men har inte läst något. Designated survivor har jag kollat på, ska förhoppningsvis komma en säsong till, hoppas iaf på det ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som att det kan bli en del att göra nästa helg så vi får se vad som hinns med.

      Jag är inte lika glad i den här andra säsongen av Designated Survivor. Tycker den har blivit en "ordinär" West wing.

      Radera
  5. Tack för smakbiten .Jag har inte läst något av författaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade inte jag heller innan denna, men det blir fler.

      Radera
  6. En deckarserie har jag googlat mig till. Inte min genre, men tack för smakbit och ha en skön tredje advent

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns en nästan oändlig mängd deckarserier där ute :)

      Radera
  7. Den serien har jag läst och tyckte bra om den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken tog sig rejält mot slutet så nu ser jag fram emot att läsa nästa.

      Radera
  8. Ännu en deckarserie som undgått min radar. :D
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lätt hänt, det finns ju några :)

      Radera
  9. Det hørtes virkelig fint ut å lage julegodis, det kunne jeg også tenke meg! Spesielt mintsjokolade eller marsipan og sjokolade hadde vært fint :-)
    Ha en riktig fin søndagskveld!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har inte lyckats hitta våra favoriter riktigt än, men jag tror att en av mina kommer att vara fudge med choklad och turkisk peppar :)

      Radera
  10. Jag gillar att göra julgodis! Har hållit på ett par år så favoriterna har utkristalliserat sig men det är alltid kul att testa nåt nytt. I år ryker dock knäcken för första gången. Ordet släke är nytt för mig, aldrig hört förut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har nog lyckats hitta två favoriter nu, men vi fortsätter leta efter fler. Det är jättekul och faktiskt avkopplande att göra julgodis :)

      Släke betyder tydligen rutten tång, fick man veta ganska tidigt i boken. Hade aldrig heller hört det förut.

      Radera
  11. Jag borde göra något godis jag med. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är egentligen inte så glad i sött godis så jag tycker det är roligare att göra godiset än att äta det :)

      Radera
  12. här ska inte göras något julgodis. det har jag gjort till tradition sedan ett par år tillbaka. hellre lite mera hallonsylt till ris á la Malta. känner inte till din bok. tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, man måste välja vad man ska göra. Jag äter inte så mycket själv av godiset, gillar inte sött speciellt mycket, men jag tycker det är kul att göra godiset :)

      Radera
  13. Hos oss lär det bli en hel del ischoklad ännu innan jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ischokladen hoppade vi över i år, men det blev annat gott i stället :)

      Radera