måndag 10 december 2018

Film: Baywatch (2017)

Titel: Baywatch
Originaltitel: Baywatch
Genre: Komedi
Regissör: Seth Gordon
Manus: Damian Shannon, Mark Swift
Skådespelare: Dwayne Johnson, Zac Efron, Kelly Rohrbach, Ilfenesh Hadera, Jon Bass
Utgivningsår: 2017
Produktionsland: USA
Längd: 116 min
Serie: -
Såg den på Netflix 4 november 2018





Handling
Mitch Buchannon och hans nyanställde, yngre kollega, den kaxige Matt Brody försöker tillsammans sätta dit ett kriminellt gäng som slagit klorna i kuststaden där de båda arbetar som livräddare på stranden.

Min kommentar
Egentligen så var det meningen att jag inte skulle se denna. Jag var ärligt talat inte speciellt sugen på två timmars springande i slowmotion. Sedan var det en annan bokbloggare (kommer inte ihåg vem) som hade sett och gillat. Filmen Baywatch skulle tydligen vara en parodi på TV-serien. När den plötsligt en söndag dök upp på Netflix så...

Den här filmen driver hejdlöst med sig själv, det finns inget seriöst i närheten av den. Faktum är att det ibland nästan blir för mycket. Många skratt blev det i alla fall och det var precis vad jag behövde. En liten brasklapp bara: Om man inte ser den för vad den är, en parodi, så är den förmodligen usel.

Stjärnan i Baywatch måste vara Dwayne Johnson, även kallad The Rock. Han är klockren. Både David Hasselhoff och Pamela Anderson gör små cameos (eller vad man ska kalla det), vilket blir lite förvirrande eftersom de är sina karaktärer, som ju någon annan är i filmen.

För att en parodi ska vara riktigt bra så får den inte vara elak, inte vara rolig på någon annans bekostnad. Baywatch är en av de bra, det finns både kärlek och värme här.

När TV-serien dök upp på kabel-TV i Sverige så såg jag en del avsnitt. Den var ett hyggligt middagssällskap. Detta är bättre.



Filmtipsets estimerade betyg var 2 (beräknat på 471 betyg).
IMDb hade den 5,6 i genomsnitt (beräknat på 121 168 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

2 kommentarer:

  1. Den här har jag inte sett, men är sugen på att göra det.

    SvaraRadera