tisdag 11 december 2018

Veckans topplista: Debutanter jag läst under 2018 och vill ha mer av

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Veckans topplista som sköts av Johannas deckarhörna.

Veckans tema: Debutanter jag läst under 2018 och vill ha mer av.

Det här temat får mig att fundera på om jag kanske inte borde lägga in denna variabel i mitt bokprogram... Google fick hjälpa mig i stället. De här fem debuterna gav helt klart mersmak.

1. Flynn Berry (Sargad), även denna en av de bästa i år, en psykologisk thriller som lever upp till namnet.
2. Ruth Hogan (Räddaren av förlorade ting), en måbra-bok av rang.
3. Cara Hunter (Hemmets trygga vrå), en av de bästa i år och glädjande nog första delen i en serie.
4. Ransom Riggs (Miss Peregrines hem för besynnerliga barn), boken har några år på nacken, men jag läste den i år. En magisk bok.
5. Fiona Cummins (Skallra), hade jag en del invändningar mot, men en lovande debut.

26 kommentarer:

  1. Skallra har jag önskat mig i julklapp, hoppas verkligen att få den.

    SvaraRadera
  2. Miss Peregrine gillade jag! Borde nog läsa de andra böckerna i serien också.

    SvaraRadera
  3. Nu skriver jag upp Räddaren av förlorade ting. Kanske finns den redan på min lista men i så fall blir jag påmind två gånger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte den var väldigt charmig :)

      Radera
  4. Skallra är spännande och välskriven, tror inte jag vågar läsa fortsättningen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag hoppas att andra delen är ännu mer spännande och läskig :)

      Radera
  5. Besynnerliga barn-serien måste jag fortsätta på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hoppas de andra är lika bra som första delen.

      Radera
  6. Inte läst någon. Inser att det delvis beror på att jag avvaktar pocketupplagorna - då blir det inte så många av årets debutanter som kommer min väg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst förvånansvärt många nya böcker i år, annars brukar jag också läsa mer gammalt :)

      Radera
  7. Tack för tipsen. Jag har inte läst en enda av dessa.

    SvaraRadera
  8. Ransom Riggs bok är den enda jag läst. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
  9. har inte läst någon av dessa, men är nyfiken på Ransom Riggs

    SvaraRadera
  10. Bara Ransom Riggs som jag har läst av dessa.

    SvaraRadera
  11. Ransom Riggs bokserie var otroligt bra. Tack för övriga tips.

    SvaraRadera
  12. Jag har tänkt försöka läsa Ransom Riggs uppföljare nu i december. Skallra och räddaren av förlorade ting vill jag läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får se hur jag gör med Riggs-uppföljarna, jag försöker ju att inte köpa så många böcker, men samtidigt känns det konstigt att låna böcker när man har så många olästa.

      Radera
  13. Skallra är jag lite nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är förmodligen avtrubbad, men jag upplevde den inte alls som så rå och brutal som jag hade hört att den skulle vara :)

      Radera