söndag 23 december 2018

Fullbordad utmaning 2018:4

I några år nu har jag insett att det här med att jag är beroende av serier är ett problem. Jag vet inte hur många jag följer och de har en tendens att inte bli färdiglästa. Trots att jag faktiskt gillar dem. Det kommer ju hela tiden nya serier... Alltså gör man en avsluta-serier utmaning!

Det här är fjärde året som har kört denna och det har fungerat över förväntan. I år ingick bara 19 böcker och det handlade om sex serier. Alla är nu lästa och det betyder att jag har lyckats avsluta sex olika serier (en sanning med modifikation eftersom en av författarna bestämde sig för att släppa en ny bok just i år), men jag har bestämt att den räknas ändå. Det är de böcker som finns utgivna när utmaningen bestäms som gäller, annars blir det alldeles tokigt.

Böckerna jag läst är
Bläcktrilogin av Cornelia Funke
#2 Bläckmagi
#3 Bläckdöd

En komikers uppväxt av Jonas Gardell
#2 Ett ufo gör entré
#3 Jenny

Jack Caffery av Mo Hayder
#2 Behandlingen
#3 Ritual
#4 Hud
#5 Försvunnen

Malin Fors av Mons Kallentoft
#6 Vattenänglar
#7 Vindsjälar
#8 Jordstorm
#9 Eldjägarna
#10 Djävulsdoften
#11 Bödelskyssen

Hanna av Christin Ljungqvist
#2 Fågelbarn
#3 Rävsång

Walter Gröhn av Stefan Tegenfalk
#2 Nirvanaprojektet
#3 Den felande länken
#4 Pianostämmaren

Det har ju kommit ytterligare en del i serien om Malin Fors och den står redan i hyllan. I Mo Hayders serie finns två delar till på engelska, jag hoppas att de översätts snart. På Instagram skrev Christin Ljungqvist till mig att hon håller på med en bok om Hanna som vuxen, den ser jag fram emot att läsa.

Elva av dem fick 3,5 i betyg, sju fick 4 och en fick 4,5. Ett genomsnitt på 3,73 får man väl se som ett bra resultat.

Det här är definitivt en utmaning som jag ska fortsätta med och jag håller som bäst på att bestämma vilka som ska vara med nästa år. Jag tror dock att det bara blir arton böcker nästa år, som det egentligen var tänkt i år också.

2 kommentarer: