måndag 3 december 2018

Film: Annabelle: Creation (2017)

Titel: Annabelle: Creation
Originaltitel: Annabelle: Creation
Genre: Skräck
Regissör: David F Sandberg
Manus: Gary Dauberman
Skådespelare: Miranda Otto, Anthony LaPaglia, Talitha Bateman, Stephanie Sigman, Lulu Wilson
Utgivningsår: 2017
Produktionsland: USA
Längd: 109 min
Serie: -
Såg den på Netflix 2 november 2018





Handling
Flera år efter deras lilla flickas tragiska död, välkomnar en dockmakare och hans hustru en nunna och flera föräldralösa flickor, men den besatta dockan Annabelle tänker inte låta flickorna få någon lugn och ro.

Min kommentar
Skräck kan vara så fantastiskt bra, men det verkar som att moderna skräckfilmer mest går ut på jumpscares och inte det där krypande, ovissa som skrämmer mig. Detta är ju en prequel till Annabelle, en film som jag har för mig att jag tyckte var helt okej.

För mig är det viktigt att en skräckfilms handling inte drivs framåt av karaktärernas ologiska agerande. Den här filmen är ett bra exempel på precis det. Korkat beteende alltså. Karaktärernas agerande är så långt ifrån vad en normal människa skulle göra att jag mest blir förbannad. Och är det inte lite underligt att ingen hör något. De är ju ganska många i det där huset.

En stor miss i den här typen av film är om man får se demonen/monstret och det inte är speciellt bra gjort. Här blir det bara löjligt och det hade varit bättre om filmmakarna hade låtit den biten förbli i tittarens fantasi. Skådespelarna är i alla fall bra, speciellt barnen. Det är så skönt att se att det finns barn som kan agera, det är ju ganska tunnsått med sådana i svensk produktion.

Filmen bygger mycket på billiga jumpscares och det är inget som skrämmer mig. Det finns inget kvar att bli rädd för när det är dags att släcka sänglampan, men Annabelle: Creation är ändå en hygglig skräckfilm.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 338 betyg).
IMDb hade den 6,5 i genomsnitt (beräknat på 80 330 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

2 kommentarer:

  1. Blev faktiskt osäker på om jag sett denna eller inte så får ta och spana in den på Netflix! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jobbigt när det blir så där :) Jag var ju helt säker på att jag har sett första filmen, den som bara heter Annabelle, men jag börjar bli lite osäker.

      Radera