lördag 13 oktober 2018

"Nirvanaprojektet" av Stefan Tegenfalk

Författare: Stefan Tegenfalk
Titel: Nirvanaprojektet
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 380
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Walter Gröhn 2
Förlag: Massolit Förlag
Utgivningsår: (original) 2010 (min) 2011
Format: Storpocket
Källa: Bokhyllan
Utläst: 29 september 2018




Första meningen: Gunter Himmelmann stängde av datorn och såg ut genom panoramafönstret.

Baksidetext
Leo Brageler är spårlöst borta. Forskningschefen som är skyldig till flera brutala mord tycks ha försvunnit från jordens yta och i månader står utredningen och stampar.

Kriminalkommissarie Walter Gröhn letar förgäves efter öppningar när ett gisslandrama plötsligt leder jakten i en oväntad riktning. Allt pekar på att Brageler hålls fången, men av vem? Och varför? Samtidigt uppstår misstankar om en läcka i utredningen. Någon inom polishusets väggar verkar göra allt för att förhindra att Brageler hittas. En specialgrupp tillsätts och återigen jobbar Walter och Jonna de Brugge sida vid sida, mot en fiende som hela tiden tycks vara steget före.

Frågorna blir allt fler och svaren de hittar allt mer skrämmande. Snart står det klart att morden som Brageler är skyldig till bara utgör toppen av ett isberg.

Min kommentar
För evigheter sedan (nästan fyra år) så läste jag första delen i den här serien. Som jag minns det gillade jag den inte speciellt mycket, därför har andra delen fått stå oläst väldigt länge. När jag började läsa Nirvanaprojektet insåg jag att jag inte kom ihåg något alls från Vredens tid och läste min recension för att fräscha upp minnet lite. Jag blev överraskad över att den lät ganska positiv, det var ju inte alls så jag kom ihåg det. Inte hjälpte det med detaljerna heller och det finns ingen resumé i boken, så ska du läsa serien, läs delarna tätt inpå varandra.

Lässtunderna i början av boken var tyvärr väldigt korta, vilket inte är att rekommendera för en bok med en otrolig mängd karaktärer. Varav merparten i och för sig var med även i första delen, men den kom jag ju knappt ihåg. Mycket av historien kommer tillbaka till mig under läsningen, men för min del hade det inte skadat med en resumé. Jag hade lite svårt att komma in i boken på grund av alla olika hopp, men till slut så lyckades jag.

Här ligger fokus på handlingen, inte så mycket på karaktärerna. Jag tycker jag lär känna både Walter och Jonna tillräckligt väl och jag får veta vad som driver dem, vilket räcker för mig. Det är så skönt att inte behöva ta del av huvudpersonernas personliga problem sida upp och sida ner. Jag gillar Jonna. Ja, Walter också. De verkar så omaka, men de är väldigt lika. Det finns många andra som kan göra anspråk på att vara huvudpersoner, men dem tänker jag inte gå in på. Personligen så har jag svårt för att läsa om korrumperade poliser/myndighetspersoner och den biten är jobbig för mig.

En del saker är lite för detaljerat beskrivet för mig. Jag bryr mig liksom inte om vad de har i kylen eller exakt hur de går till sitt kontor (hur många trappor de går uppför, hur de trycker på hissknappen, hur många dörrar de öppnar och så vidare). Här hade det lätt kunnat kortats ner betydligt. Boken hade nog också vunnit en del på att ha kortare kapitel, vilket förmodligen hade ökat tempot också.

Själva forskningen, som väl får betraktas som huvudtema, vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om vad gäller trovärdigheten. Moraliskt och etiskt vet jag precis vad jag tycker. För att göra det enklare för mig så bestämde jag mig för att inte ifrågasätta den, utan bara åka med.

Man skulle kunna tycka att det kunde bli rörigt med alla olika trådar som kastas ut, utan att egentligen fästa i något. Förvånansvärt nog så funkar det. Riktigt bra. Det blir spännande och orsakar så många frågor. Som man inte får svar på i den här delen. Vem dödade egentligen tyskarna? Och varför? Ska snart läsa tredje delen och där hoppas jag att allt knyts ihop på ett tillfredsställande sätt.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Boktipsets estimerade betyg var 3,7 och genomsnittet 3,6 (beräknat på 209 betyg).
Goodreads hade den 3,4 i genomsnitt (beräknat på 136 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Nirvanaprojektet: Annikas litteratur- och kulturblogg, Boklysten och Nilmas bokhylla.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar