tisdag 19 februari 2013

"Lockfågeln" av Henrik Brun

Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 456
Originalspråk: Danska
Originaltitel: Den danske lokkedue
Översättare: Ann Margret Forsström
Serie: Ketil Brandt 1
Förlag: Massolit
Utgivningsår: (original) 2012 (min) 2013
Format: Inbunden
Källa: Rec ex
Utläst: 5 februari 2013






Första meningen: Hon blev utsatt för passiv rökning och njöt.

Baksidetext
Den danske journalisten Ketil Brandt är på väg till Sarajevo för att närvara vid ett bröllop. Men precis när han anlänt till Slovenien får han ett oväntat samtal från polisen i Ljubljana. Michael Jensen, en gammal vän från Ketils tid som krigsreporter på Balkan, har hittats mördad. Och som av en märklig slump var han just på väg till Danmark. Polisen ber därför Ketil stanna i staden och hjälpa till med utredningen, och mot bättre vetande tackar han ja.

Snart visar det sig dock att Ketil används som en bricka i ett större spel och mot sin vilja dras han in i en infernalisk härva av människohandel och korruption. I ett försök att undslippa det nät som dras åt kring honom inleder Ketil ett riskfyllt samarbete med Ines Sivonik, en ung och attraktiv slovensk reporter. Med flera förföljare i hälarna kämpar Ketil och Ines för att avtäcka den skrämmande sanningen bakom mordet på Michael Jensen. Märkligt nog visar det sig att vissa av trådarna leder i riktning mot Helle Madsen, dansk damhandbolls mest lysande stjärna...

Min kommentar
Det här är första delen i en planerad trilogi om den danske journalisten Ketil Brandt och här hamnar han alltså mitt i en komplicerad röra som utspelar sig i det forna Jugoslavien, där så gott som alla de nya länderna är inblandade och alla tittar snett på alla.

Historien är angelägen, människosmuggling är ju tyvärr inte bara något i skönlitteraturens värld utan det existerar ju i verkligheten också. Tyvärr blir alltihop för komplicerat, eller om Henrik Brun tror att det är så komplicerat att han måste förklara precis vad som hänt och varför. Alltför många sidor ägnas åt detta mot slutet och då har man antingen inte gjort ett bra jobb längs vägen eller så tror man läsaren är idiot.

Inte bara intrigen ser sig Brun tvungen att förklara, utan även komplexa saker som hur man tar kopior i en kopieringsmaskin eller att man trycker på grön lur på mobilen för att ringa behöver klargöras. Det är överhuvudtaget inte mycket som lämnas åt fantasin här, minsta detalj måste förklaras, och helst ska allt upprepas minst tre gånger, så läsaren helt säkert är med på vad som händer. Det är precis sådana saker som får mig att tappa intresset.

Ketil Brandt är en osedvanligt osympatisk person, jag kan inte sätta fingret på varför, men jag gillar honom inte alls. Kanske har det något att göra med hans kvinnosyn (eller är det bara Balkan-kvinnor som är lättfotade och kravlösa?) för den är verkligen genomrutten. Jag kan bara hoppas att det inte är författarens kvinnosyn som reflekteras här.

Det är lite synd att Henrik Brun känner sig tvungen att lite förstöra boken med sitt evinnerliga förklarande, för han kan skriva. Om inte annat så märks det i, hör och häpna, de kursiverade avsnitten. Utan att säga för mycket så handlar de om en kvinna som råkat ut för människosmugglarna. I de här avsnitten känner jag mig hela tiden nyfiken och spänd på fortsättningen. Mer sådant vill jag ha.

Tack Massolit Förlag för recensionsexemplaret.

Boktipset hade inget estimerat betyg. Endast 4 personer hade betygsatt boken och genomsnittet var 2.75. Jag ger den 3.0.


Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Lockfågeln: Annika, Lotten och Booze'n'Books.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

6 kommentarer:

  1. Ja men va synd, kanske nr: 2 blir bättre
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror nog att tvåan kan bli bättre, för skriva kan han ju :)

      Radera
  2. Läste ett utdrag ur boken och tyckte att den verkade spännande, men jag hade så mycket annat att läsa då så jag läste inte vidare. Låter ju som om det ändå var ett klokt beslut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den var spännande, men allt det där förklarandet tog liksom udden av det.

      Radera
  3. Intressant att läsa och än en gång så stämmer det överens med vad jag reagerade på;-) Fast mig tog det halva boken innan jag började bli irriterad på riktigt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Droppen kom mot slutet när jag vet inte hur många sidor ägnades åt att förklara exakt vad som låg bakom allt och varför. Innan det var jag bara lite småirriterad :)

      Radera