lördag 2 februari 2013

Månadsbokslut januari 2013

Antal lästa böcker i januari 2013: 8

1. Någon i din säng av Andreas Roman
2. En hjärtformad ask av Joe Hill
3. Kritikern av Dean Koontz
4. Evig natt av Michelle Paver
5. Tistelblomman av Amanda Hellberg
6. Människohamn av John Ajvide Lindqvist
7. Kaninhjärta av Christin Ljunqvist
8. Dit drömmar färdas för att dö av Mattias Edvardsson

Antal lästa sidor: 2579
Snittbetyg (10-gradig skala): 8.75

Skräck: 6
Thriller: 1
Drama: 1

Boktolvan: 0
Böcker om böcker: 1
Spänningsutmaning: 1
Hyllvärmare: 1

Kvinnor: 3
Män: 5

Originalspråk (svenska): 5
Författare jag inte läst tidigare: 4
Biblioteksböcker: 0
E-böcker: 0
Ljudböcker: 0
Recensionsexemplar: 1

Månadens bästa: Dit drömmar färdas för att dö av Mattias Edvardsson
Månadens sämsta: Nej, ingen dålig överhuvudtaget
Månadens överraskning: Kritikern av Dean Koontz
Månadens besvikelse: Tistelblomman av Amanda Hellberg
Månadens otäckaste: Dit drömmar färdas för att dö av Mattias Edvardsson

Kommentar:
Den här månaden hade jag ju ett tema; skräck. Det är en genre som jag verkligen gillar (vilket kanske kan anas på snittbetyget) och det gör det lite svårt att ta ut månadens berg och dalar. Det finns helt enkelt inga, alla böckerna höll sig stadigt över genomsnittet. Den sista boken jag läste i januari är visserligen inte någon skräckbok, men faktum är att den var den absolut otäckaste. Det är ingen som helst tvekan om det.

Om månadens överraskning: Det här är den bästa bok jag läst av Koontz på flera år, även om den var väldigt osannolik, men det gick inte att lägga ifrån sig den. Därför hamnar den här.
Om månadens besvikelse: Amanda Hellberg skriver alldeles lysande skräck. Därför är det en besvikelse att boken halkar in på deckarspåret och bara blir ordinär i den genren. Man ska inte laga något som inte är trasigt.

8 kommentarer:

  1. Vilken lysande läsmånad! Är nyfiken på vad du tycker om Kaninhjärta också :D Sen blir jag också förvånad över att du tycker Tistelblomman var mer deckare än den innan. Jag tyckte tvärt om :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju uppenbarligen skräck som är favoriten, om man tittar på betygen jag satt på böckerna i alla fall :) Nja, jag tyckte nog inte Tistelblomman var mer deckare än den tidigare, det var nog bara att jag besviken på att det fortfarande var så :)

      Det dröjer ett tag innan inlägget om Kaninhjärta kommer, jag ligger lite efter. Du har väl förresten varit och kollat här?

      Radera
    2. ÅH! Hade precis glömt av att hon hade en överraskning som skulle komma. Ska enat in o kolla :D TACK!!

      Och jag förstår vad du menar. Önskar också att Hellberg skulle ägna sig år bara spökerierna...

      Radera
    3. Jag glömde också av det, men blev påmind av någon annan :)

      Ja, tänk vilka underbara böcker det hade varit med renodlad skräck. Mums :)

      Radera
  2. På senare tid har jag köpt en del böcker av Koontz utan att läsa dem, men jag måste ta tag i det. Och Kritikern verkar ju helt klart vara en bok att kolla upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kritikern var extremt underhållande och spännande, samtidigt som den var osannolik till tusen. Jag valde att bortse från det :)

      Radera
  3. Ajdå, jag vill gärna läsa Hellbergs skräck men det där lät ingen vidare..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, det är fortfarande riktigt bra skräck, men det kunde ha varit ännu bättre :)

      Radera