måndag 14 juli 2014

Dag 03: Favoritserie

Harry Hole och Rebecka Martinsson i alla ära, men inget slår Roland. Och då pratar jag om Roland i Stephen Kings Det mörka tornet.

Det mörka tornet är inte bara speciell för att den är så bra utan här finns också oändliga referenser till många av Kings övriga verk. Dessutom gästspelar han själv.

Så här beskrivs serien:
Roland av Gilead är den siste revolvermannen, den siste av de ljusets riddare som en gång kämpade för lag och rätt i en värld som gått vidare, förötts och förändrats och där tid och avstånd inte längre behållit sin forna innebörd.

Vi möter honom under hans jakt på mannen i svart, som kan besvara de frågor Roland måste ställa för att nå vidare i sitt sökande efter Det mörka tornet. Roland är viddernas man, en ensam hämnare och en godhetens förkämpe; en gestalt stigen ur myternas och legendernas värld. Men vi möter också dem som kommer i Rolands väg och som påverkar honom: Den ensamma Alice, som söker kärlek men finner död och pojken Jake, som blir Rolands följeslagare och öde.

4 kommentarer:

  1. Jag har första boken här hemma och någon gång ska jag väl bli färdig att plocka upp den. Det borde passa mig, kanske....

    SvaraRadera
    Svar
    1. De första boken tyckte jag inte var något vidare, sedan kom det två som var helt OK, men inte jättebra. Sedan blev det bara alldeles underbart :)

      Radera
  2. Jag har läst en hel del av King men inte den här serien. Vore kanske något nu när jag har återvänt till hans böcker.... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, bara du inte förväntar dig skräck (även om en del otäcka saker händer), det här är mer åt fantasyhållet.

      Radera