måndag 2 september 2019

TV-serie: The Blacklist #2 (2014)

Titel: The Blacklist
Originaltitel: The Blacklist
Genre: Crime
Skapad av: Jon Bokenkamp
TV-bolag: NBC
Skådespelare: James Spader, Megan Boone, Diego Klattenhof, Harry Lennix, Mozhan Marnò
Premiär: 2014-09-22
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 22
Avsnittslängd: ca 45 min
Såg den på Netflix augusti 2019





Handling
Raymond "Red" Reddington, en efterlyst brottsling, överlämnar sig frivilligt till FBI i deras högkvarter. Han hävdar att han och underrättelsetjänsten har ett gemensamt intresse: att få fast livsfarliga förbrytare. Reddington har nu ett explosivt förslag - han vill samarbeta med FBI, men insisterar på att endast tala med Elizabeth Keen, en ny och oerfaren profilerare. Keen ställer sig frågande till Reddingtons plötsliga intresse för henne, men han upprepar att det att det är någonting särskilt med henne. Efter att FBI lyckas gripa en terrorist han lämnat information om, avslöjar Reddington att denne förbrytare bara är den första i en lång rad. Under de senaste två decennierna har han nämligen sammanställt en lista med ärkeskurkar, politiker, spioner och internationella terrorister, som FBI inte ens vet existerar, trots att de är några av världens värsta brottslingar. Reddington kallar den för sin "svarta lista".

Min kommentar
När vi hade sett klart första säsongen av The Blacklist ville sambon direkt fortsätta med den andra säsongen. Jag brukar inte vilja se serier så utan behöver ett uppehåll för att inte bli less. Motvilligt erkänner jag att jag inte var speciellt nödbedd i den här frågan och mot bättre vetande så fortsatte vi titta. Jag har väldigt många invändningar mot den här säsongen, men missförstå mig inte. Det är fortfarande väldigt, väldigt spännande.

Jag upplever det som att serien har skruvats minst två varv för mycket nu. Kanske är det bara jag, men i allt det osannolika så måste jag hitta något spår av verklighet och det är faktiskt ganska svårt nu. Det får mig att fundera på om manusförfattarna vet vart de är på väg eller om de helt enkelt hittar på längs vägen.

Liz blir bara dummare och dummare, eller mer och mer naiv kanske är närmre sanningen. Det borde ju egentligen vara tvärtom, med tanke på allt hon upplever. Och tråden med Tom/Jacob... alltså kan han inte bara försvinna? Är så less på hela den historien.

Den här andra säsongen kommer inte upp i nivå med den första. Främsta anledningarna är, som jag upplever det att Red har fått en mindre roll (och ärligt, det är han som gör den här serien). Det handlar mer och mer om Liz, hennes velande och jakt på sanningen. Om Red hade berättat (en friserad version av) sanningen så hade mycket av allt det som händer inte hänt. Det är ju nästan som att han vill att hon ska fortsätta jaga. Jag saknar också samarbetet mellan Liz och Ressler (han har nästan försvunnit ut handlingen), de jobbar nästan aldrig ihop i de här avsnitten. Samar Navabi, som har ersatt Meera Malik, är en stor besvikelse. Hennes karaktär behövs överhuvudtaget inte och de borde använda henne mer. Eller ta bort henne. Även Aram, nörden, har tyvärr fått en mer nedtonad roll. Det är liksom bara Liz. Och henne gillar jag inte ens.

Det jag gillar mest med den här serien är ändå att allt hänger ihop. Precis allt. I avsnitt 5 får Red en nyckel, som vi inte får veta något om. Förrän i avsnitt 19. Det gäller att vara vaken och uppmärksam. Hela tiden.

Nu blir det i alla fall ett uppehåll innan vi ser tredje säsongen. Förmodligen kommer det att göra underverk.

Säsongsavslutning [spoiler]Cabalan har satt dit Liz för mordet på en senator, hon misstänks vara rysk spion. Hon skjuter justitieministern (som dör?) när hon och Cooper försöker få honom att ta tillbaka anklagelserna (samtidigt minns hon att det är hon som skjuter sin far). Red hjälper henne att fly. Tom/Jacob seglar bort på sin båt. Cooper har inte cancer, det är Cabalan som har hittat på allting.[/spoiler]



TV Time har serien 9,18 i genomsnitt.
IMDb har serien 8,0 i genomsnitt (beräknat på 162 764 betyg).
Jag ger den 4,0.


Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar