torsdag 19 december 2019

Hett i hyllan #227

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Jag köpte lite e-böcker där i mars 2016, tre av dem är fortfarande olästa.
Öppnas i händelse av min död av Liane Moriarty verkar alla ha läst och gillat. Utom jag. Läst då alltså.

Det är dock en bok som jag nästan börjat läsa flera gånger. Sedan har alltid något annat kommit emellan. Jag vill väldigt gärna läsa den, beskrivningen triggar min fantasi och många verkar ju gilla den. Mycket. Men så är det ju det där med e-böcker. På något sätt så glömmer jag bort de böckerna. De syns ju inte. Min boktolva för nästa år är mer eller mindre fulltecknad, men jag kanske kan läsa den ändå.

Så här står det på baksidan:
Cecilia Fitzpatrick är en framgångsrik affärskvinna, en mycket älskad fru och mamma och omtyckt av många. Hennes liv är välordnat och det är också hennes hem. Hennes äktenskap med John-Paul är lyckligt, de har tre döttrar och bor i Sydney i Australien. En dag när hon är uppe på vinden ramlar en kartong ner från en hylla där hennes man sparar gamla kvitton. Ur kartongen faller ett förslutet kuvert. Brevet är till Cecilia från John-Paul, men får öppnas endast då han är död. John-Paul är på tjänsteresa men när han ringer berättar Cecilia om brevet, han avfärdar det och ber henne slänga det utan att läsa. Men Cecilia blir inte lugnad utan ännu mer förbryllad. Varför fanns brevet på vinden, i en obetydlig kartong? Ska hon trots allt öppna brevet och läsa, eller? Plötsligt har hennes liv tagit en helt ny vändning på grund av ett brev från hennes man, ett brev som innehåller något hon aldrig skulle kunna föreställa sig...

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

22 kommentarer:

  1. Den ska du läsa!
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2019/12/19/hett-i-hyllan-175/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade hoppats läsa den i år, men det gick ju så där...

      Radera
  2. Den har jag läst och den var bra, tyckte jag. Fin berättelse, så jag är enig med Lotten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får försöka hinna med den nästa år :)

      Radera
  3. http://mosstanten.se/2019/12/19/hett-i-hyllan-35-air-frame/

    SvaraRadera
  4. Den har jag läst och tyckte den var helt OK. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.com/2019/12/hett-i-hyllan-227.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som en bok jag borde gilla.

      Radera
  5. Jag har inte läst något av henne trots alla hyllningar. Det känns inte som jag skulle gilla hennes böcker av någon anledning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är väldigt nyfiken på hennes böcker och jag tror att jag kanske borde gilla.

      Radera
  6. Jag tycker man glömmer e-böcker lätt. http://eggetbok.blogspot.com/2019/12/hett-i-hyllan-100.html

    SvaraRadera
  7. Den fick inte högsta omdöme av mig...

    SvaraRadera
  8. Den där boken har jag också i min bokhylla. Här kommer min bok: https://lenasgodsaker.blogspot.com/2019/12/hett-i-hyllan-227.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag borde nog egentligen ta med den i min boktolva.

      Radera
  9. Samma för mig den här jag inte heller läst.

    Mitt bidrag finns på min blogg
    mittbokintresse.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag som trodde jag var sist :)

      Radera
    2. Rätt länk till inlägget
      https://mittbokintresse.blogspot.com/2019/12/hett-i-hyllan-vecka-51-2019.html

      Radera
  10. Oj, det lät ju väldigt spännande!
    Noterar att när jag ligger på #27 så är du uppe i #227 - vilket i och för sig inte betyder att jag inte har 227 hyllvärmare *host*. Du har jobbat på bra med dina :)
    Här är min: https://scyllashylla.blogspot.com/2019/12/hett-i-hyllan-27.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hyllvärmarna är egentligen fler för ibland har det varit mer än en bok. Det som är skrämmande är att jag efter 227 veckor inte har kommit längre än till våren 2016...

      Radera
  11. Förresten måste jag erkänna att jag inte riktigt har fattat hur det funkar när man köper e-böcker :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var bara jobbigt första gången :) Enda skillnaden är egentligen att man måste betala direkt och att man laddar ner böckerna när man är klar.

      Radera