måndag 30 december 2019

TV-serie: Dark #1 (2017)

Titel: Dark
Originaltitel: Dark
Genre: Science fiction
Skapad av: Baran bo Odar, Jantje Friese
TV-bolag: Netflix
Skådespelare: Louis Hofmann, Maja Schöne, Oliver Masucci, Ana Ratte-Polle, Paul Lux
Premiär: 2017-12-01
Produktionsland: Tyskland
Antal avsnitt: 10
Avsnittslängd: ca 55 min
Såg den på Netflix november-december 2019





Handling
Serien börjar hösten 2019. Den fiktiva tyska småstaden Winden har 33 år tidigare drabbats av en trauma när en ung pojke försvann spårlöst. Nu verkar samma sak upprepas igen. En pojke försvinner i den täta granskogen och spåren leder till det strängt bevakade lokala kärnkraftverket och en otäck labyrintliknande grotta i skogen.

Min kommentar
Dark är en TV-serie som jag länge har varit nyfiken på, den har legat där på Netflix-listan och retat mig. Efter att min svåger berättat att han tittat och gillat så flyttades den upp i kön och till slut var det dags. Jag började titta med stora förhoppningar.

Efter första avsnittet känner jag mig tveksam till om jag verkligen vill se vidare. Början är otroligt rörig (det hjälper verkligen inte med en uttråkad sambo som pratar om annat). Det är massor av människor, man får inte veta hur de hänger ihop. Jag är osäker på om man ens får veta vad de heter. Det blir rena gissningsleken av det hela. Det finns ingen huvudperson utan man följer fyra familjer, med komplicerade kopplingar. Det jag tar med mig är en undran över vad det är med tyskar och lärlingalusingar!?

Det blir inte mindre rörigt när ytterligare en dimension läggs på, plötsligt befinner vi oss i 1986. Samma människor, men 33 år yngre. För att göra det än besvärligare kommer det efter några avsnitt ännu en dimension. 1953, även här med samma människor. I alla fall de som fanns då. Plus de som dyker upp från andra år. Tidsresor ger mig alltid huvudvärk. Jag önskar verkligen att jag hade varit mer uppmärksam i början för det blir för krångligt med allt hoppande i olika tider när jag inte vet vem som är vem. De tre sista avsnitten är riktigt bra och jag börjar få kläm på karaktärerna. Det kan vara tack vare att sambon mestadels sover då.

Dark lämpar sig för binge-watching, vilket jag tyvärr inte gjorde, men jag är helt säker på att den skulle vinna på det. Det verkar som att många jämför den med Stranger things, vilket jag överhuvudtaget inte förstår. Här finns inte ett spår av övernaturlighet (nej, tidsresor är inte övernaturliga enligt mig), det finns ingen mysig 80-talsnostalgi (även om musiken ibland får mig att le igenkännande) och det finns inga färgexplosioner. Det är i sanning mörkt här.

Andra säsongen finns redan på Netflix och jag tror att jag vill se den. Ett tips för de som behöver fräscha upp minnet inför det är att kolla resumén här.

Säsongsavslutning [spoiler]Jonas Kahnwald anno 2052 spränger grottan 2019, vilket får Jonas anno 2019 att förflyttas till 2052.[/spoiler]



TV Time har serien 9,76 i genomsnitt.
IMDb har serien 8,7 i genomsnitt (beräknat på 153 652 betyg).
Jag ger den 3,5.
Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan inte köpas än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar