måndag 9 december 2019

TV-serie: Mr Mercedes #2 (2018)

Titel: Mr Mercedes
Originaltitel: Mr Mercedes
Genre: Thriller
Skapad av: David E. Kelley
TV-bolag: AT&T
Skådespelare: Brendan Gleeson, Harry Treadaway, Justine Lupe, Jack Huston, Breeda Wool
Premiär: 2018-08-22
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 10
Avsnittslängd: ca 50 min
Såg den på C More oktober-november 2019





Handling
Två år har gått sedan Bill och Holly stoppade Brady från att spränga konstmässan. Brady ligger på sjukhuset, i koma, okontaktbar. Bill och Holly har startat en firma, "Finders keepers", där de tar ströjobb som privatdetektiver. Bill är fortfarande besatt av Brady och håller noga koll på honom. Trots att det inte finns något hopp alls om att han ska vakna och kunna ställas inför rätta. Eller?

Min kommentar
Förra sommaren såg jag ju första säsongen av den här serien och jag har längtat en del efter att sätta ögonen i nästa. Lite orolig var jag över hur de skulle lösa andra boken, som egentligen är en helt egen historia. Jag hade inte behövt fundera på detta, det visar sig att de helt sonika hoppar över andra delen. Och egentligen tredje också. Andra säsongen är knappt lik böckerna alls. Det ändras friskt. Läggs till och dras ifrån. Jag har inga invändningar mot detta, egentligen.

Uppbyggnadsfasen är lång. Väldigt lång. Det ska inte behövas i en säsong två. Jag tappar inte intresset, men jag är inte heller speciellt sugen på att fortsätta titta. Därför tog det också evigheter att se de här ynka tio avsnitten.

Andra säsongen skiljer sig markant från den första. Säsong ett skildrar mänsklig ondska, den som kan drabba vem som helst, och det är det som gör det läskigt. I andra säsongen byter serien skepnad från hårdkokt thriller till sci-fi. Allt blir väldigt abstrakt och långt ifrån verkligheten. Här är vi riktigt långt ifrån det som King är så extremt bra på, att skildra den vanliga människan i en ovanlig situation. Tyvärr blir det inte alls lika läskigt. Ungefär halvvägs in i säsongen så tar det sig ändå och blir hyfsat spännande.

Brendan Gleeson (Bill) och Justine Lupe (Holly) gör den här serien så värd att se. De är rent fantastiska. Även Harry Treadaway (Brady) är grymt bra. Så bra att jag tycker genuint illa om honom.

Något som stör mig oerhört mycket här är att det två gånger refereras till Frankenstein, när det egentligen är hans monster man menar. Jag vet att det är en bagatell, men på det här viset så fortsätter ju folk att tro att det var monstret som var Frankenstein.

Tredje säsongen går redan på C More och jag kommer självklart att se den. Vad den kommer att handla om är jag dock inte människa att begripa.

Säsongsavslutning [spoiler]Brady har ju så klart vaknat upp och av någon anledning ger han upp frivilligt. Under rättegången skjuter Lou honom rakt i ögat och han dör.[/spoiler]



TV Time har serien 8,7 i genomsnitt.
IMDb har serien 7,9 i genomsnitt (beräknat på 13 128 betyg).
Jag ger den 3,5.
Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan inte köpas än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar