lördag 29 oktober 2011

Jag drömde, sedan vaknade jag

Dags för helgens bokbloggsjerka och veckans fråga från Annika är:

Jag vet att alla som är med i jerkan älskar att läsa böcker men jag är nyfiken på om ni även skriver själva?

När jag var liten skrev jag jämt och nästan bara otäcka skräcksagor, med monster och otäckheter. Då drömde jag om att bli författare. Sedan vaknade jag...

Dikter skrev jag massor i tonåren, jag tror de ligger i någon låda på vinden, då var de en ventil för att få ut allt dåligt. Numer kan jag skriva "roliga" dikter vid speciella tillfällen.

Under skoltiden älskade jag uppsatsskrivningen, speciellt vid de tillfällen när jag fick skriva lite mer fritt och inte var styrd av ett specifikt ämne.

Någonstans här i datorn finns det ett utkast till en ungdomsroman, som egentligen aldrig ens blev riktigt påbörjad. Ett tag funderade jag på att skriva ihop en novell om en långresa jag gjorde, utifrån min dagbok och breven hem, men det blev heller ingenting. Det senaste jag hade som idé var att ge ut chattloggen från när jag träffade han, som numera är min sambo, det var i Internets linda och inte riktigt modernt än, men vem skulle vilja läsa det? Ja, så där kan det hålla på i oändlighet.

Jag skriver i och för sig mycket, resedagbok, olika hemsidor, blogg, listor av alla de slag och antecknar det mesta så jag ska slippa komma ihåg det, men några böcker lär det aldrig bli för min del. Kontentan är väl att jag älskar att skriva också, men jag orkar nog helt enkelt inte lämna ut mig så som man gör när man författar.

9 kommentarer:

  1. Man måste ju hålla ut så länge och ha tålamod också om man ska åstadkomma en hel bok! Det är nog lättare att skriva lite här och där precis som du gör (och jag).

    SvaraRadera
  2. Åh det låter spännande med massa skräckberättelser! :)
    Visst är det frustrerande när man får idéer till skrivande men aldrig får tid eller riktig ork att få ut det ordentligt.

    SvaraRadera
  3. Säkert ligger det en liten skribent gömdhos många, men det gäller ju att släppa fram den. Det handlar nog om vilja och våga och prioritera tid för att skriva. Det är ju faktiskt helt OK att låta bli också, som Boklusen så klokt säger så är det en uthållighetstest också :-)

    SvaraRadera
  4. sv: Jag tycker det är skönt att hålla sig till sanningen måste jag säga. Jag har nog inte så livlig fantasi när det kommer till att skriva.

    Det låter som om du ändå har väldigt många idéer till böcker! :)

    SvaraRadera
  5. Man måste ju inte göra allt man vill, och ideer i huvudet är ändå bättre än att inga ideer ha, åtminstone jag gillar mina ideer och drömmar jättemycket just därför att dom är där i mitt huvud.

    SvaraRadera
  6. Tycker också det verkar utlämnande att bli författare. Och uthålligheten har jag inte heller, annars gillar jag också att skriva:-)

    SvaraRadera
  7. @alla: Författardrömmen kommer nog att förbli en dröm, den är ändå inte speciellt stark just nu. Och bloggandet tar ju hand om lusten att skriva :)

    Drömmar är jätteviktigt att ha, även om man inte förverkligar dem. De är sköna att plocka fram när livet känns jobbigt.

    SvaraRadera
  8. Tänk om man lägger ner massor med tid på sitt skrivande och så är det ingen som vill ge ut boken? Det måste ju vara tidernas antiklimax? Även jag tycker att det verkar väldigt utlämnande.

    SvaraRadera
  9. @Emma: Jag tror faktiskt inte jag skulle klara att bli refuserad. Jag beundrar verkligen alla som vågar.

    SvaraRadera