onsdag 22 april 2015

Aprilenkät – eller våren, var är du?

Johanna var så vänlig att hon taggade alla som hade lust att göra denna

1. Hur långt har våren kommit där du bor, alternativt senaste nya vårtecknet du såg?
Magnolian blommar för fullt och igår var det 20 grader varmt.

2. Vilken var den senaste boken som flyttade in hos dig?
Leona - tärningen är kastad av Jenny Rogneby, som fick följa med hem från den lilla minitrippen till Kalmar.

3. Vilka nya böcker ser du fram emot under våren (april och maj)? Om du har dålig koll på nyheter, berätta om vilka du ser extra mycket fram emot att läsa i vår, oavsett ålder.
Det är nog väldgt många, är jag rädd men några poppar upp i huvudet direkt. Den gränslöse av Jussi Adler-Olsen, Mr Mercedes av Stephen King, Falleri, fallera, falleralla av Carin Gerhardsen, Leon av Mons Kallentoft & Markus Lutteman och Blod på snö av Jo Nesbø.

4. Påskliljor eller tulpaner. Vilket är egentligen finast?
Tulpaner är otroligt fina, speciellt alla olika färger, men jag klarar inte av gnisslet de ger ifrån sig. Vitsippor är annars min absoluta favoritvårblomma.

5. Nämn en debutförfattare, alternativt en författare som du inte läst något av än, som du gärna vill läsa i vår.
Nej, inte debuter. Jag har absolut ingen koll på dem... Däremot ser jag verkligen fram emot att läsa Flickoffret av James Oswald i vår.

6. Myntet har ju två sidor. Vad är det sämsta med våren?
Pollen. Definitivt pollen.

7. Beskriv din favoritplats vid utomhusläsning.
Jag bor ju i lägenhet så det blir inte speciellt mycket utomhusläsning. Om man inte räknar balkongen, men den är inglasad...

8. Finns det någon ny fackbok som lockar lite extra i vår? (Typ kokbok, trädgårdsbok, biografi…)
Nej, jag är fortfarande ganska less på facklitteratur.

9. Finns det någon bok ur vårutgivningen du vill läsa men kommer spara till sommaren?
Det beror ju helt och hållet på en väldig massa saker så det kan jag absolut inte svara på.

10. Slutligen en fråga som knyter an till den förra, när börjar egentligen sommaren? Vad tycker du? Ett visst datum, eller vid ett visst väder eller något annat?
Juni är väl, officiellt, den första sommarmånaden? Jag tror den börjar då, för mig i alla fall.

4 kommentarer:

  1. Pollen kan man gott vara utan! Olson, Gerhardsen och King ser jag också framemot väldigt mycket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer väldigt bra böcker framöver :)

      Radera
  2. Magnolian? Håhåjaja, lite längre då.
    Leona är jag väldigt sugen på att läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade faktiskt aldrig sett magnolia innan jag flyttade en bit söderut, trodde de bara växte på varma ställen. Men här är de och de är så fina :)

      Radera