torsdag 16 april 2015

Tisdagsutmaning: Så in i Norden!

Den här veckan handlar det om Norden på Kulturkollo.

Berätta om:
  • en bok från ett nordiskt land eller språkområde,
  • en film från ett annat nordiskt land eller språkområde,
  • en TV-serie från ett tredje och
  • musik från ett fjärde land eller språkområde.

Kul, men svår utmaning. Det klurigaste var nog ändå att reda ut vilket land som skulle representera vad. Jag har inte läst så många böcker från Finland och inte heller lyssnat på så mycket musik därifrån. För att göra det ännu lite svårare för mig så tog jag bort Sverige från ekvationen. Då blev det så här...

Boken får bli från Danmark. Flyktingen av Olav Hergel förtjänar väldigt mycket mer uppmärksamhet än vad den fått. Man kan kort säga att boken handlar om Danmarks flyktingpolitik och är en riktigt otäck läsupplevelse. En ung dansk, kvinnlig, journalist blir kidnappad i Irak, men plötsligt är hon fri och tillbaka i Danmark. Hur lyckades hon fly? Och vad är det för ung irakisk man som plötsligt dyker upp i Danmark? Finns det något samband och vad hände egentligen i Irak?

Korpen flyger är en väldigt bra film från Island. Det var väldigt längesedan jag såg den, men den utspelar sig under vikingatiden och handlar om en pojke som ser sina föräldrar mördas och sin syster rövas bort. Två decennier senare vill han hämnas föräldrarna och systern.

En TV-serie från Norge blev lite besvärligt, men sedan kom jag ihåg Fleksnes fataliteter. Närmare presentation behövs kanske inte?

Och då blir musiken alltså från Finland... För x antal år sedan hörde jag en fantastiskt bra låt på Tracks. Det tog mig ett tag att luska reda på vad den hette, men till slut lyckades jag klura ut att låten var A million nights med gruppen Sturm und Drang. Som namnet till trots faktiskt är från Finland. Gillar du melodisk hårdrock så prova!

14 kommentarer:

  1. Däääeå - Fleksnes hade jag nästa glömt. Tack för den påminnelsen! Flyktingen låter som en riktigt spännande läsning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskade Fleksnes när jag var yngre :) Vissa böcker förtjänar mer uppmärksamhet, Flyktingen är en av dem.

      Radera
  2. Flyktingen låter intressant! Får nog kolla upp den.

    SvaraRadera
  3. Fleksnes :-)
    Flyktingen låter som en bok som jag skulle kunna tänka mig att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var den enda norska TV-serie som poppade upp :) Flyktingen är en väldigt bra bok.

      Radera
  4. Jag har taggat dig i Liebster award-taggen! :)

    http://snowglitter.blogg.se/2015/april/liebster-award.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Då ska jag hasta dit och kolla :)

      Radera
  5. Jag tycker det var svårt att komma på en grej från varje land. Så det blev till att improvisera ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det höll på att falla på den norska TV-serien :)

      Radera
  6. Korpen flyger är verkligen en klassiker! Har sett den några gånger, men nu var det hemskt många år sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer ihåg att jag var väldigt skeptisk till Korpen flyger, när jag började titta. Isländsk film... det hade ju ingen hört talas om på den tiden :) Men den var väldigt bra.

      Radera
  7. Flyktingen låter väldigt intressant. Tack för tips! ;)

    SvaraRadera