fredag 17 mars 2017

Helgfrågan v 11 (16 - 19 mars)

Mia har startat upp Helgfrågan för att vi ska få helg på riktigt och trots att jerkan är tillbaka igen så fortsätter vi väl.

Veckans fråga är: Vad tror du omslaget har för betydelse när man köper en bok?

Jag kan helt ärligt säga att omslaget spelar ingen som helst roll för mig när jag köper en bok. Däremot spelar det givetvis en roll för impulsen att lyfta på boken och läsa på baksidan. När jag väl vänt på boken så är omslaget fullständigt oviktigt.

Det blir ett kort svar i dag, men kanske fyller jag på med bildexempel för bonusfrågan; omslag som liknar varandra.

29 kommentarer:

  1. En helt okänd bok kan man bli lockad att lyfta upp pga omslaget, men jag skulle aldrig köpa en bok enbart för att den är snygg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, min personlighetstyp är inte känslostyrd på något sätt så jag kan överhuvudtaget inte tänka mig att köpa en snygg bok, bara för att den är snygg :)

      Radera
  2. Jag kan lockas av ett fint omslag om jag tex är på biblioteket. Ett snyggt omslag kan leda till att jag plockar upp boken och blir nyfiken på den. Är det en författare jag redan vet att jag tycker om så spelar inte omslaget så stor roll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är så jag funkar också, men ett omslag kan nog locka mig för att det är fult också :)

      Radera
  3. Precis så där är det även för mig. Omslaget kan locka men baksidestexten eller om det är en författare jag gillar är det som avgör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag kan ju inte alls koppla ihop utseendet på omslaget med hur bra boken är :)

      Radera
  4. Bra svar, det var ungefär det jag ville ha sagt i mitt svar också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi är några stycken i alla fall :)

      Radera
  5. Tror inte jag lyfter upp boken baserat på omslaget. Kanske lite. Men titeln kan locka mig mer. Eller avskräcka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det beror på vilket avstånd jag är från böckerna. När jag går in i en bokhandel så brukar jag svepa över högarna med blicken och då lockar färg och mönster. På närmare håll så är det titeln :)

      Radera
  6. Håller mig kort den här gången och nickar bara instämmande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu önskar jag att den nickande emojin fanns :)

      Radera
  7. För mig är innehållet det viktigaste, men om boken har ett snyggt omslag så är det en trevlig bonus :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte ens se det som en bonus :) När boken står i hyllan så syns ju inte omslaget. Däremot så finns det ju faktiskt omslag som jag gärna hade haft som tavlor :)

      Radera
  8. Det är ungefär samma för mig.

    SvaraRadera
  9. Hade kunnat kopiera ditt svar :)

    SvaraRadera
  10. Nä jag blandade ihop saker ... ta bort kommentaren med länken, denla jag in för att visa att nytänkande kan fungera ...

    SvaraRadera
  11. Jag tecknade mycket i min ungdom och är intresserad av bild. Så det är nog därför jag fäster vikt vid omslaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det beror på personlighetstyp, om man är mer känslostyrd så tror jag omslagen är viktigare. För mig, som inte är känslostyrd på något sätt, så spelar de ingen som helst roll för inköpet, men de är ju viktiga för att locka en att plocka upp dem :)

      Radera
  12. Omslaget funkar som blickmagnet, men baksidan avgör om vidare kontakt skall skapas eller avbrytas. Innehållet avgör alltid till sist, alla gånger. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag kan egentligen inte förstå hur det skulle kunna vara på något annat sätt :) Men alla är ju inte som jag. Tack och lov :)

      Radera
  13. Jag tycker det är kul med omslag men det är baksidestexten och innehållet som avgör om boken läses :)

    Ser på bibblan att böcker med fula omslag ofta blir ståendes särskilt när det gäller nya okända författare och inte lånas, undra hur det är i bokhandeln.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju ändå tur att smak är subjektivt, så det finns väl alltid någon som gillar även ett omslag som man själv tycker är fult :)

      Radera
  14. Jag är en omslagsslav ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är ju alla olika och tur är väl det :)

      Radera