måndag 28 januari 2019

Film: Solo (2018)

Titel: Solo: A Star Wars Story
Originaltitel: Solo
Genre: Science fiction
Regissör: Ron Howard
Manus: Jonathan Kasdan, Lawrence Kasdan
Skådespelare: Alden Ehrenreich, Thandie Newton, Woody Harrelson, Emilia Clarke, Donald Glover
Utgivningsår: 2018
Produktionsland: USA
Längd: 135 min
Serie: -
Såg den på blu-ray 28 december 2018




Handling
Genom en serie händelser i den mörka och kriminella undre världen möter Han Solo sin blivande andrepilot Chewbacca och träffar också på den ökände storspelaren Lando Calrissian, som äger Millenium Falcon.

Min kommentar
Jag kan nog tycka att det kommer lite väl många Star Wars-filmer nu, det har gått lite inflation i dem och det blir lite som att äta ostbågar varje dag. Till slut tröttnar man (inte på ostbågar dock) och jag hade egentligen inte tänkt se den här. Men plötsligt så hade jag köpt den och då var det ju bara att titta.

Prequels är inte något som jag brukar gilla, de känns väldigt ofta konstruerade och jag blir förvånad över att jag tycker så mycket om den som jag gör. Jag känner mig intresserad och jag tycker det är kul att få veta hur Chewbacca, Millenium Falcon och Lando kom in i Star Wars-universumet. Och kanske förstår man nu också hur Han Solo blev som han blev.

Ibland känner man igen en skådespelare, men kan inte sätta fingret på var man sett den. Så var det lite med Emilia Clarke. Det tog ett tag innan vi kunde placera henne. Tyvärr är hon ganska medioker här. Det finns en del kända ansikten och de gör väl allihop sitt jobb. Chewbacca får äntligen ta lite plats och det är väl på tiden. Alden Ehrenreich gör det bra, men någon Harrison Ford är han ju inte. Som vanligt så gillar jag androiden, L3, mest.

Jag får inte den riktiga Star Wars-känslan, men den historien har ju faktiskt inte börjat än. Den största anledningen till att det inte känns "riktigt" är nog humorn, som saknas nästan helt. Det är ju lite konstigt, eftersom det ju faktiskt är Han Solo som brukar vara komikern.

Filmen bidrar ändå till att göra universumet tydligare, men jag önskar att de inte ska förstöra känslan genom att spotta ur sig nya filmer i parti och minut.



Filmtipsets estimerade betyg var 4 (beräknat på 856 betyg).
IMDb hade den 7,0 i genomsnitt (beräknat på 183 868 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar