söndag 1 september 2019

Smakebit på søndag: Livets & dödens villkor

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som växelvis "drivs" av de norska bokbloggarna Flukten fra virkeligheten och Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

En oplanerad helg har det varit/är det och det är så fantastiskt skönt att inte ha något hängande över sig. Läsningen har fått stryka på foten lite för jag har nämligen hittat tillbaka till något som vi gjorde väldigt mycket när jag var liten; lägga pussel. Det är totalt beroendeframkallande och tiden bara flyger iväg när jag sätter mig där.

Jag har i alla fall börjat läsa septembers första planerade bok (tjuvstartade faktiskt i torsdags), Livets & dödens villkor av Belinda Bauer. Jag tycker inte den liknar något annat jag läst av henne och jag är inte riktigt säker på vad jag tycker om det. Än.

Min smakebit är från sida 158:
Inom några minuter satt Becky Cobb på Bidefords polisstation och väntade på att läkaren och kriminalkommissarie King skulle infinna sig, medan hon berättade allt för vakthavande, kriminalassistent Tony Coral, allt hon mindes.
    Det var anmärkningsvärt hur mycket Becky faktiskt mindes, med tanke på hur berusad hon fortfarande var.
    Tony Coral noterade metodiskt och noggrant allt hon berättade. Han kunde inte minnas att han hade hört en mer detaljerad beskrivning under alla sina trettioen år i polisen.
    Tyvärr var det inte någon beskrivning av en kidnappare, utan av ett hjul. Fyra bulthuvuden utan kåpor, en svart elsladd som höll navkapseln på plats, sprickan i plasten formad som en delfin, ventilen av metall och slitbanans sicksackmönster.
    "Jag skulle känna igen det där hjulet var som helst", sluddrade Becky feberaktigt varje gång hon vaknade till. "Var som helst."

24 kommentarer:

  1. det var en ovanlig varelse, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, när man håller på att dö så lägger man nog märke till de mest underliga saker.

      Radera
  2. Ja, den var lite annorlunda. Men ändå Bauer. Ska bli spännande att se vad du tycker

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var inte riktigt beredd på barnrösten så det överraskade mig, men nu har jag vant mig :)

      Radera
  3. Jeg liker virkelig godt Belinda Bauer, men denne boken hadde jeg ikke hørt om. Jeg sjekket den på Goodreads, og den er ikke oversatt til norsk, så det er nok grunnen. Den høres så spennende ut at jeg må vurdere å lese den på engelsk :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju lite märkligt att översätta alla böcker av en författare, utom en. Den är nog ganska lätt att ta sig igenom på engelska också :)

      Radera
  4. Jag har läst en annan bok av Bauer sen har det inte blivit fler av någon anledning. Pussel var det länge sen jag la, minns att det var jättekul, kul att hitta tillbaka till saker som en gillat. ;) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problemet med pusslet är bara att det stjäl lästid :) Jag går gärna "förbi" det och blir sittande. Länge.

      Radera
  5. Det var längesen jag la pussel.

    Det blir nog intressant att få veta hur polisen ska gå vidare med det "signalementet".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker signalementet var ganska detaljerat. Det kan ju inte finnas alltför många bilar med ett hjul som det :)

      Det var väldigt längesedan jag la pussel också, men det är lika kul som jag minns det.

      Radera
  6. Jag har inte läst något av författaren, tack för smakbit, ganska rafflande kan det vara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Belinda Bauer är ett hyfsat säkert kort :)

      Radera
  7. Tack för smakbiten! Att pyssla med pussel har jag nog inte gjort på evigheter, säkert rogivande syssla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var nog runt 40 år sedan som jag la pussel senast, men det är faktiskt fortfarande kul.

      Radera
  8. Har läst en annan bok av den författaren. Tack för smakbiten! Pussel är jätteroligt att hålla på med speciellt eftersom det numera finns så många roliga vuxenpussel. Jag hade en pusselperiod då jag alltid hade ett pussel framme som jag höll på med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte att jag ska försöka ha ett pussel liggande nu, men det verkar svårt att bara ha det "liggande". Kanske är det bara nu i början. Jag måste i alla fall snart hitta ett nytt pussel.

      Radera
  9. Härligt med oplanerad helg. Pussel har jag dock aldrig fastnat för. Men det låter härligt avslappnande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi pusslade alltid när jag var liten. För mig hör det ihop med problemlösning, som jag älskar :)

      Radera
  10. Jag läste en Bauer för länge sedan, men fastnade inte. Den här låter mer intressant, tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är lite ojämn, men den här är bra.

      Radera
  11. jag får visst aldrig tid för Belinda Bauer igen. det kommer alltid så mycet annat ivägen. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner igen det, det händer hela tiden, men ibland så :)

      Radera