onsdag 8 januari 2020

"Stayin' alive" av Torbjörn Löwendahl

Författare: Torbjörn Löwendahl
Titel: Stayin' alive
Genre: Science fiction
Antal sidor: 284
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Lion Valley Publishing
Utgivningsår: (original) 2019 (min) 2019
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 25 december 2019




Första meningen: Var får man tag på ett skjutvapen i Linköping?

Baksidetext
Före katastrofen var verkligheten en social cirkus, en ständig förnedring i konsumtionshetsens namn. Hade jag haft en pistol skulle jag satt den mot tinningen.

Nu slåss jag istället mot smittade och plundrare medan domedagsklockan slår tolv. Ett liv värt att kämpa för. Bara att få uppleva gryningen är en gåva.

Mina nya vänner tror att jag är värd deras respekt. Ibland håller jag med dem.

Min kommentar
När författaren till Stayin' alive frågade om jag ville läsa och skriva om hans bok så var min allra första reaktion att tacka nej. Egenutgivna böcker tenderar att vara... ja, låt oss kalla det "lite sämre". Även om nu de böcker som ges ut på eget förlag brukar vara bättre. Sedan, av någon anledning, läste jag mer om vad den egentligen handlade om och mot bättre vetande bestämde jag mig för att tacka ja. Det är jag väldigt glad för. Ibland känns det bra att ha fel.

Hjälten, eller kanske snarare antihjälten, är precis min typ av karaktär. Han är ironisk, analytisk, har en stor portion självdistans (trots hans släng av hybris) och han är väldigt pragmatisk. Hans små filosofiska, ofta väldigt träffsäkra, funderingar tilltalar mig också. Allt känns trovärdigt. Förutom virusets effekter, men det är inte det som är det viktiga i den här berättelsen. Det som är kärnan är vad som händer vid en katastrof. Hur vi reagerar och hur vi agerar.

Det finns många moraliska val här och eftersom Jonathan är pragmatisk så tycker jag att han fattar rätt beslut. Många plattityder och floskler, oftast sanna, dyker också upp. Här finns även en skopa samhällskritik, vilket ju passar väldigt bra i en dystopi. Det enda som stör mig är det frekventa drogandet. Och Jonathans teori om vad som skyddar mot viruset.

Förutom att kaptitelnamnen är låttitlar (spellista finns på Spotify) så finns det också en hel del citat från olika popkulturella alster. Många av dem går nog över mitt huvud, men det gör inget. Jag fattar flertalet. Tyvärr dyker de upp som kursiva meningar och stycken, men jag förstår att det nog är enda möjligheten att hålla isär dem mot den vanliga texten.

Slutet på Stayin' alive är överraskande, abrupt och känns egentligen inte som ett avslut. Lite som att det inte var apokalypsen som var det viktiga här. Nu gillar jag öppna slut, men nog hade jag velat veta mer om vad som hände den här gruppen av överlevare. Vilket jag verkar få, eftersom detta sägs vara första delen i en trilogi.

Stayin' alive känns som en frisk fläkt och jag kan nog tänka mig att hålla ögonen öppna efter fler böcker av Torbjörn Löwendahl.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 4,80 i genomsnitt (beräknat på 5 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigSpännande
FörutsägbarKlurig
LångsamTempofylld
OrdbajsigFåordig
MysigSuggestiv
MåbrabokTankeväckande
RörigGenomtänkt
SorgligRolig

Andra som bloggat om Stayin' alive: Kan inte hitta någon annan recension.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Tack för en jättefin recension! ��

    Dock är baksidetexten inte korrekt. Det beror säkert på att vi som förlag lade upp en beskrivning på bokus/adlibris istället för baksidetexten. Det är ändrat sedan ett tag tillbaka.

    Så här står det på baksidan av boken:

    ” Före katastrofen var verkligheten en social cirkus, en ständig förnedring i konsumtionshetsens namn. Hade jag haft en pistol skulle jag satt den mot tinningen.

    Nu slåss jag istället mot smittade och plundrare medan domedagsklockan slår tolv. Ett liv värt att kämpa för. Bara att få uppleva gryningen är en gåva.

    Mina nya vänner tror att jag är värd deras respekt. Ibland håller jag med dem.”

    Jag arbetar på uppföljaren. Inte lika mycket droger i den ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för en rolig och spännande bok! Jag har ändrat på baksidetexten i inlägget så att det blir rätt.

      Radera