måndag 27 januari 2020

Film: Aquaman (2018)

Titel: Aquaman
Originaltitel: Aquaman
Genre: Fantasy
Regissör: James Wan
Manus: Will Beall, David Leslie Johnson-McGoldrick
Skådespelare: Jason Momoa, Amber Heard, Patrick Wilson, Nicole Kidman, Dolph Lundgren
Utgivningsår: 2018
Produktionsland: USA
Längd: 143 min
Serie: -
Såg den på SF Anytime 1 januari 2020





Handling
Halvmänniskan och halvatlanten Arthur Curry får veta att han är arvinge till undervattensriket Atlantis och måste träda fram för att leda sitt folk och bli en hjälte. Där börjar hans livs resa - en resa som inte bara tvingar honom att möta sitt sanna jag, utan också upptäcka om han är värdig det han föddes till att bli: en kung.

Min kommentar
Vi hade egentligen tänkt se en annan film, men så fick vi möjlighet att se Aquaman gratis på SF Anytime (nu i efterhand har jag sett att den faktiskt finns på Netflix också). Efter en snabb titt på IMDb så blev det den, där hade den nämligen ganska högt betyg. Vilket återigen bevisar att man inte kan lita på betygen där heller.

Det här är en riktig serietidningsfilm, otroligt snygga, fräcka bilder, usel dialog. Filmen går verkligen all-in, extra allt. När det gäller det visuella. Storyn däremot är tunn som papper. Inte det tjocka finpappret, utan tänk air mail-brevpapper. Om nu någon är gammal nog att komma ihåg det.

Här finns så många ologiska, ibland rent felaktiga saker att det är omöjligt att köpa dem allihop. Och då tänker jag inte på det faktum att filmen handlar om en halvatlant eller att den utspelar sig, mestadels, i städer under vattnet. Den kändes ändå ganska okej fram till striden mellan jättekrabbor och hajar, som var ett substitut för hästar. Konstigt nog, för det fanns ju även gigantiska sjöhästar för det ändamålet. Även en jättebläckfisk, som spelar trummor, dyker upp, den är kul. Däremot så var det lite underligt att dessa vattenvarelser behövde en gammal trött fiskebåt vid ett tillfälle. Och så kunde de tydligen flyga också. De behövde i alla fall ingen fallskärm när de hoppade ut från ett flygplan.

Aquaman är så väldigt mycket för lång, drygt två timmar. Till min stora sorg (dock inte förvåning) så avslutas med ett upplägg för en andra film. Den vill jag nog inte se. Själv var jag ganska ointresserad hela filmen, sambon somnade. Tyvärr är Aquaman inte tillräckligt kass för att få ett högre (kult)betyg. Men den fick mig att bli sugen på att åka till Sicilien.



Letterboxd hade den 3,1 i genomsnitt (beräknat på 159 706 betyg).
IMDb hade den 7,0 i genomsnitt (beräknat på 318 609 betyg).
Jag ger den 2,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar