måndag 20 januari 2020

Film: En del av mitt hjärta (2019)

Titel: En del av mitt hjärta
Originaltitel: En del av mitt hjärta
Genre: Musikal
Regissör: Edward af Sillén
Manus: Vasa
Skådespelare: Malin Åkerman, Jonas Karlsson, Christian Hillborg, Shima Niavarani, Johan Rheborg
Utgivningsår: 2019
Produktionsland: Sverige
Längd: 116 min
Serie: -
Såg den på Bio 27 december 2019





Handling
35-åriga Isabella är en driven affärskvinna inom Stockholms finansvärld. När hon åker hem till sin barndoms småstad för att fira sin pappas sextioårsdag känner hon sig som en vinnare, den enda av det gamla skolgänget som det gått riktigt bra för. Isabellas självförtroende kommer av sig när hon inser att Simon, hennes stora tonårsförälskelse, ska gifta sig med Isabellas barndomskompis Molly och att hon inte ens är bjuden på bröllopet. Isabella är van vid att få som hon vill och det stör henne att se Simon lycklig tillsammans med någon annan. En del av Isabellas hjärta kommer alltid att slå för Simon.

Min kommentar
Vi har länge tänkt gå på bio och använda det där presentkortet som vi fick julen 2017. Det som skulle gå ut nu i dagarna. Jag ville ju egentligen gå på en helt annan film (en som innehåller neonlysrör, som sambon brukar säga), men det var inte aktuellt. Som du kanske förstår av parentesen. Vi rådbråkade våra hjärnor, men inget passade. När vi sedan upptäckte att En del av mitt hjärta skulle ha premiär på juldagen så visste vi båda två att det var den vi skulle se. Jag vill säga direkt att jag inte är Tomas Ledins största fan. Min bästa kompis bara äääälskade honom på 70-talet, men jag tyckte han var ganska dålig. Det dröjde ända till 1990 innan jag fastnade för hans musik. Det var när han släppte albumet med låten som filmtiteln är hämtad från.

Det enda jag visste om filmen innan vi såg den var att Malin Åkerman och Jonas Karlsson skulle vara med. Och så Tomas Ledins musik, så klart. Därför blev jag överraskad av alla kända namn som dök upp; Per Andersson, Johan Rheborg, Marie Richardsson, Johan Ulvesson. Alla fyra hör till mina favoriter. Tomas Ledin själv dyker upp i ett kort ögonblick. Till min stora förvåning så kan alla sjunga, en del visserligen lite mindre bra, men ingen gör det dåligt. Dansen är det kanske lite mindre bra ställt med.

En del av mitt hjärta är egentligen mer en romantisk komedi med musikalinslag än en renodlad musikal. Det är inte musiken som bär historien framåt. Här finns faktiskt en handling och sång- och dansnumren kommer mycket mer naturligt här än, till exempel, i Mamma Mia. Det här är en rolig, charmig och berörande (det kan ha berott på vissa låtar som betyder mycket för mig) film, som är full av glädje och positiv energi. Den finstämda humorn hjälper också till. Ja, den är förutsägbar och här är fullt av klyschor, men mer på ett sätt som driver/leker med dem än försöker ta sig själv på allvar. Glimten i ögat finns här hela tiden. Filmen går verkligen all-in och det finns inget annat alternativ. Då hade den bara blivit pinsam. Som, till exempel, Edwins buktalardocka. Obetalbar!

Det enda jag egentligen kan klaga på är det helt sanslöst dåliga ljudet i biografen. Tänk vad bra det hade varit om man faktiskt hade hört vad de sjöng...

Jag lämnar biografen med en bra känsla, liksom glad i hela kroppen, och jag vet att den här filmen kommer jag att se igen. Med bra ljud.



Letterboxd hade den 2,0 i genomsnitt (beräknat på 27 betyg).
IMDb hade den 6,0 i genomsnitt (beräknat på 102 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar