fredag 3 januari 2020

Årsberättelse 2019

2019 kommer nog inte att gå till historien på något sätt. Jag skulle vilja kalla det ett typiskt mellanår och det menar jag inte på något dåligt sätt. Det liksom bara lunkade på utan vare sig toppar eller dalar.

Det här inlägget är egentligen (nästan) samma som detta, men här får man bilder också och lite kommentarer. Om sanningen ska fram så är det väl egentligen mest intressant för mig... Nåja, här är läsningen 2019 i bilder i alla fall.

Väldigt länge såg det ut som att 2019 verkligen skulle bli det där året då jag läste lika många böcker som jag köpte. Faktum är att det hade kunnat bli det också, om jag hade fortsatt att läsa noveller i slutet av året. Antalet som jag köpte själv blev faktiskt endast 22 stycken. Förra året var det 30. Som vanligt blev det ju ändå, på något sätt, betydligt fler än så. 23 böcker fick jag i present och det är lika många som förra året. Tre böcker har jag tydligen vunnit också och fyra har jag bytt till mig/plockat åt mig på Hotell Gästis. Recensionsexemplaren blev 30 stycken, vilket är fantastiskt eftersom jag bara bad om/tackade ja till nio av dem (samtliga dessa nio är lästa). Även sju av de jag inte tackade ja till är redan lästa. Totalt flyttade det in 87 böcker under 2019. 2018 var det 113.

De lästa blev 84 stycken, 2018 var det 90, men något som inte syns här är att antalet sidor blev fler 2019. Eftersom jag inte vill stressa igenom böckerna så sätter jag årsmålet till 60 och det känns bra att hamna på plus. 23 böcker fick flytta hem till någon annan och det är fler än 2018, men färre än 2017.

En bok lånade jag på biblioteket, vilket väl är en sanning med modifikation. Liksom den att jag bara läste fyra e-böcker. Många gånger läste jag nämligen e-boken i kombination med pappersboken. Det är så mycket lättare att släpa på en läsplatta än en tung bok.

Utmaningarna för 2019 gick som... tåget, höll jag på att skriva, men så kan man väl inte längre säga. Så de gick bra. Både Boktolvan och Finish That Series Challenge är väl närmast tradition nu. Att avsluta serier känns som ett evighetsprojekt. Arton böcker blev det i serie-utmaningen och de var fördelade på fjorton serier, dessutom läste jag ytterligare 33 böcker som ingår i serier, varav tio var senast utgivna och sjutton påbörjades. Det är lite klurigt att räkna detta för en del författare gillar att ge ut nya böcker mitt i en utmaning...

Jag fortsatte också med de två utmaningar som jag hittade på 2018, Sist på serien? (så att jag inte ska bli utan serier att följa) och Vi möts igen (för att läsa de där halv bortglömda favoritförfattare eller presumtiva favoritförfattare). De bestod av sex böcker vardera och även dem klarade jag av.

När 2019 började så hade jag 511 olästa böcker i bokhyllan, när det slutade hade jag 515. Det här är helt otroligt, ökningen är alltså endast fyra stycken! Förra året var den siffran 23 och året innan det var den 57. Vågar man tro att det går åt rätt håll? Minus är väl inte att tänka på, men 0 hade varit trevligt.

Att hyllvärmarna ägnar sig åt celldelning när jag inte tittar har jag misstänkt i många år nu. Trots att jag läste 44 av dem under 2019 (2018 var det några fler, 47 stycken) så har de 408 stycken jag hade när 2019 började ökat till 430 stycken. En ökning med 22 stycken, vilket är väldigt många färre än förra årsskiftet då ökningen var 59 stycken.

Och så den älskade statistiken med tillhörande diagram från mitt ovärderliga bokprogram. Bilderna är kanske i minsta laget för att man ska se något, men som vanligt blir så ska de bli större om man klickar på dem.

I Book Collector är betygen mellan 1 och 10, på bloggen har jag valt att ha 1-5 med halva steg, betyg 7 i diagrammet motsvarar alltså 3,5 på bloggen. Lite drygt hälften, 51%, har fått betyget 4 eller högre, vilket är högre än 2018 då det var 47%. Det känns bra att det ökade den här gången för det har varit en siffra som har sjunkit i några år. Även 2019 läste jag en, och endast en, fullpoängare.

En liten, liten brist i programmet är att cirkeldiagrammen inte blir så bra om man har många olika poster så jag tror att jag får börja använda mig av stapeldiagram i stället. 87 blev antalet olika författare/författarpar så under 2019. Det brukar alltid bli ganska högt eftersom jag verkar ha för vana att läsa åtminstone en antologi per år. Vinnare i år är Karolina Bjällerstedt Mickos, Anna Karolina och Louise Penny med tre böcker vardera.

Modernista har kvar sin position som mitt favoritförlag, hela arton böcker var från dem under 2019.

Favoritformat är tydligen fortfarande inbundet, 60% av de lästa böckerna var inbundna, vilket är ungefär samma som siffran för 2016. Den siffran ökade rejält 2019.

Deckaren har kommit tillbaka starkt 2019, 40% blev siffran för 2019. 2018 var den siffran 21%. 2017 var den 30% och 2016 41%. Oj!

Lite drygt 52% av de böcker jag läste var hyllvärmare (köpta 2017 eller tidigare). 2018 var det ungefär samma, 2017 var det 37% och 2016 var det 51%. Till skillnad från många andra så är mitt problem att jag läser så få nya böcker, alltså utgivna samma år, 2019 blev det bara 21%. 2018 var det nästan 29%. 2017 var det 31%. Så länge som jag har så många hyllvärmare så är jag nöjd med den siffran.

Exakt hälften av böckerna jag läste var recensionsexemplar. 2018 var det bara 44%, 2017 var det 50%.

Författarens kön är ointressant när jag väljer en bok, ändå blir det ganska jämnt här. Kvinnorna ett litet övertag här 2019.

Svenska böcker är fortfarande ohotade i toppen, de står för hälften av de lästa böckerna. 2018 var det knappa 49%, 2017 var det 48% och 2016 bara 39%. Storbritannien har återtagit sin andraplats före USA. 2019 läste jag både norskt och danskt, men Island får nog betraktas som årets uppstickare. Hela tre böcker därifrån alltså.

Lite mer svenskt än engelskt under 2019 alltså.

59% av de böcker jag läste ingick i någon serie, vilket är lite mer än 2018 och 2017 då det var 56%. Antalet serier är 40, fem fler än 2018.

Taggningsfunktionen blir jag mer och mer glad i, speciellt när det gäller olika utmaningar. Även bokrean får vara med här, men där syns ju inte vilken bokrea boken är köpt på...

Det här diagrammet visar olästa böcker baserat på vilket år de är inköpta. Det är fortfarande en något deprimerande bild, men jag jobbar på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar