torsdag 9 januari 2020

Hett i hyllan #230

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Vi har nu förflyttat oss till maj 2016.
Lotten hade en utlottning av Springpojken av Gabriella Ullberg Westin och jag råkade vinna den.

Det var nog först efteråt som jag insåg att den är andra delen i serien Morden i Hudiksvall. Och första delen hade jag ju så klart inte. Tack vare ett litet bokbyte på Instagram så fick jag tag i Ensamfjäril också och den dök upp bara några dagar senare. Snart är detta fyra år sedan. Böckerna är fortfarande olästa och det är lite avskräckande att de klassas som "erotic crime". Serien är nu i alla fall uppe i fem delar så det är nog snart dags att ta tag i den. Trots allt.

Så här står det på baksidan av första delen:
Det är julafton och ett våldsamt snöoväder lamslår Hudiksvall. På eftermiddagen nås polisen av ett larm. Henna Pedersen, gift med Sveriges bästa fotbollsspelare, har hittats ihjälskjuten i hemmet med parets två små barn som enda vittnen. Familjen har just återvänt till Sverige efter många år i Italien.

Den hemvändande polisen Johan Rokka får brottsutredningen på sitt bord. De enda trådarna värda att följa upp är ett läderband som offret hade runt halsen och ett okänt telefonnummer i hennes mobiltelefon. I ett försök att få fram mer om offrets tidigare liv åker Rokka till Italien. Ju mer han nystar i brottet desto säkrare blir han på att fotbollsspelaren döljer något avgörande, och att han egentligen inte kände sin fru.

Under tiden dras Rokka dessutom in i en erotisk affär med den förföriska dottern till en barndomsvän. När ytterligare ett kallblodigt mord sker inser Rokka att hans jobb och förflutna obönhörligen kommer att flätas samman.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

14 kommentarer:

  1. Det där med erotic crime tyckte jag var mest första boken. Och jag gillar den här serien...
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2020/01/09/hett-i-hyllan-177/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får väl ta och läsa den där första boken då, så jag blir av med och kan läsa de andra :)

      Radera
  2. Jag tycker väldigt mycket om den serien och precis som Lotten säger så var det första boken som man kunde etikettera med erotic crime men sen verkar man ha bytt riktning lite. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.com/2020/01/hett-i-hyllan-230.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då känns det ju ändå som att den kan vara värd att läsa. Om inte annat så för att komma vidare i serien.

      Radera
  3. De här böckerna har jag aldrig hört talas om, vilket kanske inte är så förvånande.
    http://mosstanten.se/2020/01/09/hett-i-hyllan-37-angeln-pa-sjunde-trappsteget/

    SvaraRadera
  4. En serie jag har hört talas om men ännu inte börjat läsa eller haft tanken på att påbörja.
    Mitt bidrag denna vecka finns här
    https://mittbokintresse.blogspot.com/2020/01/hett-i-hyllan-vecka-2-2020.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ju väldigt svag för svensk spänning :)

      Radera
  5. De här har jag inte hört talas om, men blir onekligen nyfiken eftersom jag brukar gilla svensk spänning.
    Nu är jag på bloggbanan igen och här är min heting: http://ottosson.cc/hett-i-hyllan-9-stormarnas-imperium-igen/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår precis, svensk spänning är nog det jag gillar mest.

      Radera
  6. Nja, man MÅSTE ju inte läsa böcker bara för att de ingår i en serie! :) Min hyllvärmare ingår säkert i en serie men jag kommer bara att läsa just denna. Om jag ens läser den det vill säga! https://bokdivisionen.wordpress.com/2020/01/09/hett-i-hyllan-sankta-psyko/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, MÅSTE måste man ju inte, men det är nästan så gott som nödvändigt :)

      Radera
  7. Den där författaren känner jag inte till.

    SvaraRadera