måndag 2 mars 2020

TV-serie: Arrested development #1 (2003)

Titel: Arrested development
Originaltitel: Arrested development
Genre: Komedi
Skapad av: Mitchell Hurwitz
TV-bolag: Fox
Skådespelare: Jason Bateman, Portia de Rossi, Will Arnett, Michael Cera, Tony Hale
Premiär: 2003-11-02
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 22
Avsnittslängd: ca 22 min
Såg den på Netflix januari-februari 2020





Handling
Den dysfunktionella familjen Bluth står i fokus. Patriarken George blir arresterad för att att förskingrat från familjeföretaget Bluth Company. Mellansonen Michael tar över firman och försöker samtidigt hålla ihop familjen, som förutom pappa George består av mamma Lucille, sönerna Gob, Michael med sonen George Michael och Buster samt dottern Lindsey med maken Tobias och deras dotter Maeby.

Min kommentar
Jag kommer inte riktigt ihåg hur valet föll på den här serien, men den lät bra. Rolig. Vilket ju man behöver i januari och februari. Och Jason Bateman är en favorit.

Det börjar väldigt bra, de första tre avsnitten eller så är kul på riktigt. Det är annorlunda och nytt. Sedan blir det bara konstigt, krystat och bara enstaka skratt i resterande nitton avsnitt. Ofta inga alls, faktiskt. Karaktärerna är alldeles för överdrivna och jag har så svårt för människor som bara är elaka/korkade.

Jason Bateman är bra, så klart. Liksom Michael Cera och Ali Shawkat. De andra är så överspelade att jag mår lite fysiskt illa.

Arrested development är inte riktigt min typ av humor. Detta är den råa och buffliga sorten, helt utan värme och kärlek. Den påminner om roast, som jag inte heller gillar. Jag är mer för den kluriga och lågmälda humorn, men även elakheter funkar. Om de bara serveras med lite ömhet.



TV Time har serien 7,5 i genomsnitt.
IMDb har serien 8,8 i genomsnitt (beräknat på 264 266 betyg).
Jag ger den 3,0.
Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien är så gammal att den inte längre går att köpa.

2 kommentarer:

  1. Jag gav upp den här serien efter bara 4-5 avsnitt (tvingade mig igenom det sista av dem eftersom jag fick serien i julklapp) för jag tyckte inte att den var ett dugg rolig. Jag gillar också Jason Bateman, men jag satt bara och tyckte synd om honom för att familjen var så vidrig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte de första avsnitten var ganska kul, men sedan så blev de andra i familjen alldeles för hemska.

      Radera