måndag 26 november 2018

Film: Jurassic World: Fallen kingdom (2018)

Titel: Jurassic World: Fallen kingdom
Originaltitel: Jurassic World: Fallen kingdom
Genre: Action
Regissör: J A Bayona
Manus: Colin Trevorrow, Derek Connolly
Skådespelare: Chris Pratt, Bryce Dallas Howard, James Cromwell, Rafe Spall, Isabella Sermon
Utgivningsår: 2018
Produktionsland: USA
Längd: 128 min
Serie: -
Såg den på blu-ray 24 oktober 2018





Handling
Tre år har gått sedan nöjesparken och lyxresorten Jurassic World ödelades av förrymda dinosaurier. Människorna har nu övergivit Isla Nublar medan de överlevande dinosaurierna klarar sig på egen hand i djungeln. När öns vilande vulkan börjar vakna till liv påbörjar Owen och Claire en räddningsmission för att rädda de dinosaurier som fortfarande är kvar på ön från att utplånas.

Min kommentar
Ända sedan första filmen om Jurassic Park kom så har jag varit, kanske inte frälst, men lite småförtjust i de här filmerna. Förra filmen, Jurassic World, var dessutom en av de bättre, i stort sett lika bra som originalet. De är helt enkelt ett måste i min filmsamling. Så även denna nya, som utspelar sig tre år senare.

Filmen börjar helt okej, men tyvärr så lämnar de ön ganska snart och då försvinner hela stämningen. Fallen kingdom har nog den tunnaste storyn i hela filmserien, den känns väldigt krystad. Effekterna (dinosaurierna alltså) är som vanligt snygga, men det hjälper liksom inte. Det som jag ser som det stora problemet här är att filmmakarna verkar ha försökt göra en seriös(are) film, vilket är ett stort misstag. Det torde vara omöjligt att göra en seriös film på det här temat. En del budskap kastas in och människors oförmåga till konsekvenstänk upphör aldrig att förvåna mig.

Chris Pratt är lika charmig som vanligt, men hans karaktär får inte lika stort ironiskt utrymme. Jag saknar det. Humor är viktigt i den här typen av film, tycker jag. Min favoritkaraktär blir nog Blue, men jag tror inte jag skulle vilja ha en sådan hemma.

Detta är en typisk mellanfilm och handlingen borde sätta fart i nästa, men då handlar det nog inte längre om dinosaurier. Enligt uppgift ska den komma 2021.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 637 betyg).
IMDb hade den 6,3 i genomsnitt (beräknat på 167 187 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar