söndag 18 november 2018

Smakebit på søndag: Vägen mot Bålberget

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som växelvis "drivs" av de norska bokbloggarna Flukten fra virkeligheten och Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Igår var vi på barnkalas så där gick hela dagen utan att några av måstena blev gjorda. I dag lär jag inte orka, så måste-listan får växa och jag får nog börja betrakta det här med att lära mig att inte bli stressad som en livsläxa. Det går så där.

Boken jag läser nu har stått ett tag i hyllan, men nu har jag äntligen börjat på Vägen mot Bålberget av Therése Söderlind. Hennes debut, Norrlands svårmod, var väldigt bra och väldigt speciell. Den här vet jag inte riktigt än, jag har lite jobbigt att läsa den, men jag hoppas det beror på alltför korta lässtunder. Den handlar i alla fall om en tid i mänsklighetens historia som man inte kan vara så stolt över; häxbränningen. Och inte har vi lärt oss speciellt mycket på de här nästan 400 åren, vad det verkar.

Min smakebit är från sida 183.
Oro har sipprat in mellan väggarnas stenar. Den kommer utifrån, från tystnaden när allhelgona passerar och nästan hela november är förbi. Andersdagen kanske redan varit och vi har suttit här utan att kunna tyda julvädret?
    Förutom ett eller annat knektskrälle som vi hör och skymtar varje dag har ingen av oss fått träffa en levandes själ utifrån. Den senaste har visserligen meddelat oss ett och annat - kors i taket, karln kan tala! - men vi får intet veta mer än att ingen ska slippa ut förrän den Kungliga Commissionen varit här. Då ska domarna fastställas.
    Vi pratar om de lärde från huvudstaden. Visst måste de veta bättre? Inte kan väl två nitiska präster häruppe få avliva hälften av kvinnorna?

32 kommentarer:

  1. åj, vilka präster.... tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  2. Tack för smakbiten. Okänd bok för mig.

    SvaraRadera
  3. Är intresserad av hennes böcker, men har inte kommit mig för än att läsa något.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Norrlands svårmod gillade jag i alla fall.

      Radera
  4. Svar
    1. Vi är nog inte riktigt kompatibla, boken och jag. Jag har lite jobbigt att läsa den på grund av dialektala och uråldriga ord :)

      Radera
  5. Den har jag läst, var väl okej, inte mer än så. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara kommit en dryg tredjedel in i boken och jag har lite problem med den.

      Radera
  6. en obehaglig tid. vi läste denna i läsecirkeln. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har svårt att förstå att det faktiskt har hänt.

      Radera
  7. Hur har jag kunnat missa henne? Ska genast rätta till och beställa hem henne. Tack för smakbit, trevlig söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är intressant, men lite svårläst för mig som inte har rätt dialekt. Norrlands svårmod var väldigt bra.

      Radera
  8. Therése Söderlind låter som en författare jag bör titta närmre på. Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror nog att jag kan rekommendera henne.

      Radera
  9. Tack för tips! Här kommer mitt inlägg:)
    http://booksandbrunch.blogg.se/2018/november/smakbit-pa-sondag-2.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du lägger in länken hos Astrid Terese på http://www.astridterese.no/ som är spindeln i nätet den här veckan så får du fler besökare :)

      Radera
  10. Tack för smakebiten, den känner jag igen men har inte läst den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju en del oläst i hyllan :)

      Radera
  11. Tack för smakbiten. Har haft den boken stående i min bokhylla ett bra tag. Borde läsa den snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har stått och väntat i evigheter här :)

      Radera
  12. Den låter intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är intressant och ganska snart lär den bli otäck också.

      Radera
  13. Er det noe jeg har bruk for så er det "att lära mig att inte bli stressad som en livsläxa". :-)
    Jeg liker å lese om hekser og den skjebne de fikk. Jeg er interessert av det som ble en massehysteri som gikk utover sterke og kunnskapsrike kvinner. Så jeg setter boken på leselisten.
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är expert på att hetsa upp mig över småsaker och tidspessimist som jag är så blir jag stressad över allt jag har att göra, men egentligen så har jag ganska gott om tid :)

      Det är helt obegripligt det här med prästerna och häxorna. Hur kunde det egentligen bli så?

      Radera
  14. Norrlands svårmod tyckte jag också mycket om. Jag lånade den här på biblioteket när den var ny men då hann jag knappt öppna den innan den skulle tillbaka igen och har inte gjort något nytt försök. Lockar väl inte lika mycket längre samtidigt som jag ändå tror att jag skulle tycka om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får inte riktigt samma känsla för denna som för Norrlands svårmod. Att påstå att denna är skriven på dialekt är en överdrift, men det finns många ord och uttryck som jag inte alls vet vad de betyder. Ofta kan jag gissa av sammanhanget, men ibland tycker jag inte att det räcker riktigt med gissningar :)

      Radera
  15. Känner till författaren/böckerna men har inte läst. Än. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera