tisdag 16 oktober 2012

Topp Tio favoritförfattare i deckargenren


I veckans Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday) handlar det om tio favoritförfattare inom en viss genre. Det här känns lite som upprepning av förra veckans lista för min del, men några andra författare har jag plockat in, för nu handlar det om deckare och inget annat. Och jag säger det igen, listan är utan inbördes ordning.

1. Roslund & Hellström. Deras serie om Ewert Grens är fantastisk och egentligen är nog poliserna att betrakta som sidofigurer för det handlar mer om varför än om vem.

2. Åsa Larsson. Om jag får välja deckardrottning i Sverige så väljer jag Åsa Larsson. Vilka fantastiska böcker hon skrivit om Rebecka Martinsson. Jag får alltid en obeskrivlig längtan till Norrland när jag läser hennes böcker.

3. Arne Dahl. Det är väl ingen överraskning för någon som läser min blogg att jag fullkomligt älskat böckerna om A-gruppen. Nu har jag läst alla och har bara andra delen i serien om Opcop kvar. Hoppas det snart kommer fler böcker.

4. Kristina Ohlsson. Den första boken jag läste om Fredrika Bergman, Askungar, var fantastiskt bra. Ändå dröjde det väldigt länge innan jag läste andra delen, Tusenskönor. Om den kommer det ett inlägg i morgon.

5. Håkan Nesser. De första böckerna jag läste var några i serien om Van Veeteren och jag blev egentligen inte helt såld förrän jag kom till den sista, Fallet G. Sedan började jag läsa serien om Gunnar Barbarotti och nu är jag nog fast.

6. Karin Fossum. Första gången jag träffade på Karin Fossum var genom ljudboken Älskade Poona. Tyvärr funkar det inte alls för mig att lyssna på ljudbok, men någonstans kände jag att det här var en bra bok, så jag köpte pappersversionen. Och fullkomligt slukade den. Det var bara att läsa hela serien om Konrad Sejer från början.

7. Mons Kallentoft. Det här är nog egentligen något som inte alls borde passa mig, jag brukar vara allergisk mot långa beskrivningar och det som kallas poetiskt språk. Men detta är bra. Riktigt bra. Böckerna om Malin Fors får mig verkligen att känna, kylan/värmen/regnet och vad det nu är för väder som avhandlas.

8. Tom Rob Smith. Detta är en ny stjärna på deckarhimlen och jag har visserligen bara läst hans första i serien om Leo Demidov, men den är årets hittills enda fullpoängare.

9. Jo Nesbø. Serien om Harry Hole är den bästa hårdkokta deckarserie jag läst.

10. Elly Griffiths. Böckerna om Ruth Galloway är så brittiska och Ruth själv är så vanlig och normal att man bara måste tycka om henne.

4 kommentarer:

  1. Vi har väldigt lika smak. Så jag borde testa de på din lista som jag inte har läst.

    SvaraRadera
  2. Sex av dem du nämner har jag inte läst något av. Den där listan med intressanta böcker växer ständigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jobbigt det där med att alltid få nya tips, samtidigt är det ju det som är det roliga :)

      Radera