torsdag 25 oktober 2012

Kommande böcker november 2012

Kanske har bokförlagen hört alla nödrop från frustrerade bokbloggare om att det finns alltför många böcker och på tok för lite tid. I november släpps det inte många böcker som jag är nyfiken på. Kan det verkligen vara så? Eller har jag helt enkelt missat dem? Här är i alla fall de två jag hittade.

Jag såg henne idag i receptionen av Anders Fager
Genre: Skräck
Serie: -
Antal sidor: 272
Utgivningsdatum: 2012-11-02
Förlag: Wahlström & Widstrand

Från Bokus
Cornelia Karlsson är elva år när hon hittar sin mamma död vid gasspisen. Det är då hon hör honom för första gången. Mannen som viskar i vinden och i gasen och i bruset från trafiken och som lovar att Cornelia ska bli hans drottning. Bara hon släpper in honom i människornas värld. Den Viskande Mannen vet att hon kan hjälpa honom med det. För Cornelia är speciell.

Cornelia Karlsson växer upp till MTV, med Nirvana och Madonna. Rastlös och ständigt på flykt från sig själv och från viskningarna bara hon kan höra. Men sakta inser hon att hon inte kan fly. Hon måste stå upp och kämpa för att inte gå under. Kanske stå upp för hela världen. Hon måste lära sig att förstå vem hon verkligen är och att använda sina gåvor.

I Jag såg henne idag i receptionen återvänder Anders Fager till det hemsökta Stockholm han skildrade i den kritikerrosade Samlade svenska kulter från 2011. En stad väldigt lik vår egen, men där monstrum och uråldriga gudar spelar ett spel vi ibland kan ana.

Jag såg henne idag i receptionen är en skräckhistoria, en berättelse om kärlek och om att växa upp i nittiotalets Stockholm. En resa som tar oss från exklusiva fester i Stockholm, till bunkrar under Berlin, till drottning Kristinas Rom.


Anders Fagers skräckböcker har jag aldrig läst, men oj, vad jag är nyfiken och sugen.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

Sandmannen av Lars Kepler
Genre: Kriminalroman
Serie: Joona Linna 4
Antal sidor: 518
Utgivningsdatum: 2012-11-05
Förlag: Albert Bonniers

Från Bokus
En ung man hittas gående på en hög järnvägsbro en kall vinternatt i Stockholm. Han har legionärssjukan och är svårt nerkyld. På Södersjukhuset visar det sig att han är dödförklarad sedan sju år. Mannen var ett av seriemördaren Jurek Walters sista offer innan han greps av Joona Linna. Jurek Walter dömdes till rättspsykiatrisk vård och total isolering. Var har den unge mannen befunnit sig hela tiden? Hans oväntade vittnesmål gör att det gamla fallet måste tas upp igen. Det är bråttom. Någon måste ta sig in och vinna seriemördarens förtroende.

Jag har bara läst den första boken i serien, Hypnotisören, och den gillade jag. Del två och tre står redan i hyllan.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

Den tomma stolen av J K Rowlings
Genre: Drama
Serie: -
Antal sidor: ?
Utgivningsdatum: 2012-11-15
Förlag: Wahlström & Widstrand

Från Bokus
När Barry Fairbrother oväntat avlider, knappt fyrtio år gammal, försätter dödsfallet den engelska staden Pagford i chock.

Med sitt kullerstensbelagda torg och den historiska klosterkyrkan verkar staden vara en idyll - men bakom den rara fasaden döljer sig ett samhälle i krig. Rika i strid med fattiga, tonåringar i strid med sina föräldrar, hustrur i strid med sina män, lärare i strid med sina elever ... Pagford ruvar sannerligen på mörka hemligheter. Och den tomma stol Barry efterlämnat i grevskapsrådet blir snart källa till den värsta strid byn någonsin har upplevt. Vem kommer att stå som segrare i det val som utmärks av passioner, dubbelspel och oväntade avslöjanden?

Den tomma stolen är en tankeväckande och oupphörligt överraskande roman, fylld av svart humor.


Ja, denna dam eller bok behöver väl ingen som helst presentation.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

12 kommentarer:

  1. Jag har inte heller hittat så många nyheter som jag är intresserad av i November.. Tycker att det borde ges ut fler böcker i höstrusket ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, lite konstigt är det, men samtidigt är jag lite glad för att det inte kommer fler böcker jag vill ha :)

      Radera
  2. Kommer Keppler med en ny bok? Det vil nok glede mange når den blir oversatt til norsk, her.. Har Hypnotisøren liggende, men enda ikke fått lest den. Må vel bli snart..:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hypnotisören var riktigt spännande och efter vad jag hört ska de andra vara minst lika bra :)

      Radera
  3. Anders Fagers nya är jag v ä l d i g t intresserad av. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är alltid intresserad av skräck :)

      Radera
  4. Jag tänkte också läsa Anders Fagers nya :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst de gamla än, kanske lånar jag någon av dem som e-bok. Men denna nya är nog ett måste :)

      Radera
  5. Har läst lite Potter och eftersom Potternördarna verkar lite besvikna så är jag nyfiken på den här. Rowling verkar växlat spår totalt och hennes uttalande "jag skriver vad jag vill" tycker jag låter spännande. En skildring av det brittiska klassamhället kan ju inte bli fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar ju böckerna om Harry Potter, men tycker det skulle vara spännande att se hur hon skriver för vuxna, utan trollkarlar och magi :)

      Radera
  6. Ja oj ja! Anders Fagers vill jag också jättegärna läsa nu. Finfint tips :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glad att kunna stå till tjänst med att fylla på din vill-läsa lista :)

      Radera