onsdag 31 oktober 2012

Tematrio - Halloween

Passande nog handlar veckans Tematrio från Lyran om Halloween. Berätta om tre skrämmande bra romaner eller noveller!

Äsch, det får bli samma tema som förra veckan, han är ju ändå skräckens mästare (om jag får bestämma i alla fall), allas vår Stephen King. Här är hans, i mitt tycke, tre läskigaste romaner.

1. Jurtjyrkogården av Stephen King. Ett barn dör. Pappan hör talas om en kyrkogård, en väldigt speciellt en, där de begravna återuppstår. Nu är den visserligen till för husdjur i första hand, men... En riktigt otäck bok, speciellt om man har en liten djurkyrkogård vid tomtgränsen där familjens avlidna katter är begravna. Rys.

2. Staden som försvann (Salem's Lot) av Stephen King. En författare återvänder till sin barndoms stad för att konfrontera barndomens alla demoner. Föga anar han att han kommer att få tampas med riktiga demoner. Den handlar visserligen om vampyrer, men jag erkänner, vissa vampyrböcker är bra. Detta är en av dem.

3. Varsel av Stephen King. Misslyckad författare får ett nytt jobb, han ska vara tillsynsman på ett stort vinterstängt hotell. Han åker dit med sin familj, fru och son. Men de är inte ensamma... Den enda bok jag faktiskt sträckläst på riktigt.

18 kommentarer:

  1. Den enda som jag inte har läst är Staden som försvann och den har jag stående i bokhyllan. Någon gång ska den bli läst :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att ha den framför sig :) Jag fick en snabbrepetition av den när jag läste Det mörka tornet, men kände att jag nog borde läsa om den. Den och alla andra av King :)

      Radera
  2. Har inte läst någon av dina titlar, men även jag hade en Stephen King i min trio!

    SvaraRadera
    Svar
    1. King är nog vanligt att man har med på en sådan här lista :)

      Radera
  3. Förr eller senare kommer jag nog att King tack vare dig. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju precis det jag försöker göra; få alla att läsa King :)

      Radera
  4. Jag skulle ju nästan ha kunnat gissa att King skulle förekomma i din trio.. Filmen efter boken "Varsel" med Jack Nicholson är inte så dum den heller- men boken är ju bättre förstås.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag gillade också den filmversionen, men jag blev mycket räddare av boken :)

      Radera
  5. Inte helt otippat:-)
    Har ju läst några King och han är skicklig på skräck.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är väldigt förutsägbar när det kommer till skräckförfattare :)

      Radera
    2. Ja, nog är han väl egentligen värd en egen trio när det handlar om skräck! :)

      Radera
    3. Ja, eller kvartett, kvintett... och så vidare :)

      Radera
  6. Tre mycket bra böcker!
    Staden som försvann - vampyrer som de ska vara skrämde livet ur mig då den gick som tv-serie när jag var barn/tidig tonåring, sedan var jag fast! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen läskiga vampyrer, precis som de ska vara :)

      Radera
  7. Så himla besviken att jag inte gillade Varsel :( Tyckte den var urseg :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fullständigt obegripligt hur man kan tycka att den är seg ;) Jag blev nästan vettskrämd, men så där är det ju, alla kan ju inte gilla samma. Tänk vad trist det hade varit.

      Radera