måndag 8 oktober 2018

Film: A quiet place (2018)

Titel: A quiet place
Originaltitel: A quiet place
Genre: Skräck
Regissör: John Krasinski
Manus: Scott Beck, John Krasinski, Bryan Woods
Skådespelare: Emily Blunt, John Krasinski, Millicent Simmonds, Noah Jupe, Cade Woodward
Utgivningsår: 2018
Produktionsland: USA
Längd: 90 min
Serie: -
Såg den på blu-ray 14 september 2018




Handling
En familj måste leva sina liv i tystnad för att undfly mystiska varelser som hittar sina offer med hjälp av ljud. Samtidigt som de vet att minsta viskning eller fotsteg kan innebära deras död är Evelyn och Lee fast beslutna att hitta ett sätt att skydda sina barn till varje pris, och de försöker desperat komma på ett sätt att kämpa emot varelserna.

Min kommentar
De senaste åren har jag nästan slutat se på skräck. Inte för att jag blir rädd, utan snarare tvärtom. Jag blir ofta väldigt besviken (och inte ett dugg rädd) och har väl, mer eller mindre, insett att det som andra gillar i skräckfilmer är det som jag avskyr. Ändå köpte jag den här filmen. Nu kommer jag inte längre ihåg på vilka grunder, men jag är väldigt glad att jag gjorde det. A quiet place är en av de bättre skräckfilmer jag sett den senaste tiden.

Det finns så klart en hel del logiska luckor och i vissa fall rena fel, men i det här fallet kan jag (nästan) bortse från det. Visst gör karaktärerna korkade saker, men faktiskt gör de inget som jag tycker är orealistiskt. Idén är riktigt bra och jag har inga problem att relatera till skräcken. Tyvärr finns det en del billiga skrämseleffekter, så kallade jump scares, som inte skrämmer mig ett dugg. Om något så gör de mig irriterad. Jag tycker inte att en bra film behöver använda det knepet.

I det stora hela så är A quiet place en läskig film, just tystnaden gör spänningen extra pirrig och jag är ganska säker på att jag höll andan vid några tillfällen. Kanske, kanske hade jag önskat att man inte fick se "monstren". Det är väldigt sällan det lyckas på film. De är inte helt värdelösa, men inte heller något som bidrar till att skrämma mig.

Det finns endast sex skådespelare (sju, om man räknar ett lik) med i hela filmen och de gör väldigt bra ifrån sig allihop. Något jag upptäckte efter filmen var att Emily Blunt och John Krasinski är ett par i verkligheten. Det förklarar den omotiverade dansscenen.

Om jag ska klaga på något så är det det något snabba och enkla slutet. Det verkar märkligt att ingen har tänkt på det innan, det har ju ändå gått över ett år. Men, filmen är bara 90 minuter lång. Helt fantastiskt!



Filmtipsets estimerade betyg var 4 (beräknat på 572 betyg).
IMDb hade den 7,7 i genomsnitt (beräknat på 205 438 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar