måndag 16 mars 2020

Film: Midsommar (2019)

Titel: Midsommar
Originaltitel: Midsommar
Genre: Skräck
Regissör: Ari Aster
Manus: Ari Aster
Skådespelare: Florence Pugh, Jack Reynor, Vilhelm Blomgren, William Jackson Harper, Will Poulter
Utgivningsår: 2019
Produktionsland: USA
Längd: 147 min
Serie: -
Såg den på blu-ray 21 februari 2020





Handling
Efter en tragisk händelse blir Dani ensam kvar i sin familj. Redan skör så hamnar hon nu på sammanbrottets rand. För att inte lämnas ensam så följer hon med sin pojkvän och hans antropologkompisar för att fira midsommar i Sverige. Dock med lite annorlunda traditioner än vad man är van vid.

Min kommentar
Den här filmen la jag märke till redan i somras och jag tänkte att jag bara måste se den. Skräck är ju en favoritgenre, men lika bra som det kan bli när det är bra, lika dåligt kan det bli när det blir dåligt. Med en aning oro så var det äntligen dags att titta på den.

Det som slår mig först är att jag verkligen inte hoppas att amerikaner tror att det är så här det går till i Sverige. Lite bekymrad blir jag allt. Det är underligt och märkligt, men läskigt. Kanske för att man ju faktiskt vet att det här med sekter faktiskt inte är så ovanligt. Jag är närmast förundrad över att det kan bli så här läskigt i ständigt dagsljus.

Jag är så nöjd med att svenskarna i filmen faktiskt är svenska och pratar svenska. Ingen krystad engelska när svenskar pratar med varandra. Fotot är så vansinnigt snyggt och skapar en härlig dissonans med det som händer. Det är vackert och hemskt. Synd bara att den inte är filmad i Sverige.

Skådespelarna är riktigt bra och trovärdiga. Christian är så osympatisk och hemsk, man skulle kunna säga att han får vad han förtjänar. Pelle är så obehaglig och jag känner att jag vill se mer av denne Vilhelm Blomgren. Mark känns bara korkad och lite överflödig.

Midsommar är väldigt förutsägbar, men samtidigt väldigt överraskande. Här finns inga löjliga billiga jump-scares. Det är sjukt obehagligt, groteskt och absurt. Tyvärr är filmen lite för lång. Inte så att den blir tråkig, men det är jobbigt och svårt att vara fokuserad i 2,5 timmar. Director's cut sägs vara närmare tre timmar.



Letterboxd hade den 3,8 i genomsnitt (beräknat på 233 420 betyg).
IMDb hade den 7,2 i genomsnitt (beräknat på 118 576 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar