tisdag 29 april 2014

Femton frågor

Jag blev taggad av Maddes bokblogg för ett tag sedan och nu är väl ett bra tillfälle att svara på de här frågorna.

1. När började du läsa böcker?
Jag vet inte riktigt när jag började läsa böcker, däremot lärde jag mig läsa när jag var fem. Och jag har väldigt livliga minnen av rejäla böcker när jag var sju.

2. Vilken är din favoritgenre?
Det kanske kommer som en överraskning, men det är faktiskt skräck och sci-fi. Tyvärr är det väldigt svårt att hitta bra sådana böcker så jag håller till godo med spänningsromaner :)

3. Var brukar du köpa dina böcker?
Nästan allt jag köper kommer från Adlibris.

4. Går du till något bibliotek och lånar böcker?
Nej, inte nu längre. Förr (fram till 20-årsåldern ungefär) så bar jag hem kassvis med böcker från biblioteket.

5. Har du någon speciell plats där du läser?
Oftast i soffan, men nu när det börjar bli varmt flyttar jag ut på balkongen.

6. Vilken är din favoritbok?
Lätt. Pestens tid av Stephen King.

7. Vem är din favoritförfattare?
Se ovan.

8. Har du en bokblogg där du recenserar böcker?
Ja, du läser den faktiskt just nu.

9. Hur länge har du bloggat på din bokblogg?
Började sommaren 2011, så jag var lite sen på det.

10. Läser du någon annan bokblogg/bokbloggar?
Många.

11. Inspireras du att skriva egna berättelser när du läser böcker?
Nej, författardrömmen gav jag upp för många år sedan, men det ligger ett par utkast i någon låda.

12. Hur lång tid tar det för dig att läsa ut en bok?
Det beror ju på hur tjock den är och hur mycket tid jag har för läsning. Under optimala förutsättningar så läser jag ut en normal bok (300-400 sidor) på en dag, men det är ju väldigt sällan saker och ting är optimala. 1-2 böcker i veckan blir det vanligtvis.

13. Lyssnar du på musik när du läser?
Nej, så tyst som möjligt ska det vara. Undantaget fågelkvitter, vågors skvalp eller andra avkopplande ljud.

14. Brukar du lyssna på ljudböcker?
Nej, min hjärna blir uttråkad när den bara lyssnar och börjar genast fundera på annat.

15. Vilken bok läser du just nu och vad tycker du om den?
Labyrinten av Kate Mosse. Vad jag tycker om den är lite oklart än så länge.

Nu är det meningen att jag ska skicka den vidare till någon annan också, men jag har noll koll på vem som gjort och inte gjort. Jag tycker att alla som vill ska göra denna, man kan aldrig få för många frågor och svar-inlägg.

4 kommentarer:

  1. Antingen är mitt minne kort eller så har jag inte gjort den här. Alltså snor jag den ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar alltid få kolla först, det har ju blivit några stycken genom åren :)

      Radera
  2. Jag började oxå läsa vid fem och har liksom aldrig slutat sen...

    SvaraRadera