tisdag 9 december 2014

Topp Tio nya författare lästa 2014


Tisdag igen och då naturligtvis dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Veckans uppgift är Top Ten New-To-Me Authors I Read In 2014.

Usch då! Jag har hittills läst 32 nya författare i år. Att bara välja 10 av dem är inte helt lätt. De första sex är busenkla, sedan blir det betydligt tajtare. Dessa är de 10 som till slut hamnade på min lista.

1. Cia Sigesgård
2. Alex Marwood
3. Christoffer Carlsson
4. Jussi Adler-Olsen
5. Anders de la Motte
6. Peter May
7. Jean-Christophe Grangé
8. Dmitrij Gluchovskij
9. Suzanne Collins
10. Donna Leon

20 kommentarer:

  1. Tack för påminnelsen om Peter May som jag har tänkt läsa men som jag glömmer bort. Nr 3, 4, 5 och 10 är författare jag läst och som jag tycker är bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade verkligen Svarthuset under tiden när jag läste den, men den blev till och med ännu bättre efter någon vecka :)

      Radera
  2. Många bra här, särskilt på listans övre halva :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var ju de som var busenkla att välja :)

      Radera
  3. Suzanne Collins är den enda av dessa som jag har läst, men hon kvalade in på min lista förra året :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oftast är jag väldigt sen med böcker :)

      Radera
  4. Hm, jag undrar varför jag inte tog med Peter May. Jag tänkte göra det vet jag men han glömdes nog bort i vimlet! Christoffer Carlsson gillar jag också :)

    SvaraRadera
  5. Jag har bara läst de sista två och minns väl egentligen bara Collins. Ibland känner jag verkligen att jag missar mycket som inte läser deckare. Säger hon som sitter och febrilt läser Gone Girl just i detta nu...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju deckare och så finns det deckare :)

      Radera
  6. Jag velade om jag skulle ta med Sigesgård (snarare än Unsworth) men så blev det inte tillslut...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skrev det aldrig, men den här listan är faktiskt i ordning, så Sigesgård är etta av de nya författarna jag läst i år :)

      Radera
  7. Alex Marwood kom med på min lista med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske är fusk, jag har ju läst två böcker av henne i år :)

      Radera
  8. Peter May hamnade också på min lista och det var väldigt när att Alex Marwood kom med. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alex Marwood kom bara med tack vare Granne med döden...

      Radera
  9. Adler-Olsen, Collins och Marwood är riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessvärre har jag ju läst allt som finns (som jag vill läsa) av både Marwood och Collins, men Adler-Olsen har jag ett gäng böcker kvar av.

      Radera
  10. Alex Marwood kunde jag också tagit med. Christoffer Carlsson väntar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Christoffer Carlsson måste jag snart läsa mer av, bara för att se om det var en lyckoträff :)

      Radera