söndag 10 december 2017

Smakebit på søndag: Skrivet i eld

En smakebit på søndag är ett stående inslag på och stafettpinnen har nu tagits över av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Den här helgen blir det nog ingen läsning alls. Den tillbringas nämligen nästan helt och hållet på annan ort. Igår åkte vi för att hälsa på min syster som fyllde år och eftersom det är en bit att åka så stannar vi alltid över natten. Då blir det till att vara social i stället för att ha näsan i en bok. Det är i och för sig väldigt roligt att hälsa på där, jag träffar dem alltför sällan nu.

I fredags började jag i alla fall läsa Simon Becketts Skrivet i eld (Written in bone i original, spännande översättning av titeln där), som är andra delen i serien om rättsantropologen David Hunter. Den här utspelar sig faktiskt ute i Yttre Hebriderna. Där har jag ju tillbringat lite tid, i böckernas värld.

Min smakebit är från sida 64.
Duncan befann sig ute vid stugan. Han trivdes inte. Blåsten hade tilltagit och knuffade till campingbussen som en båt på öppet hav. För säkerhets skull hade han redan ställt fotogenelementet i ett hörn för att hindra det att välta. Den blå lågan stod och fräste bara någon meter från honom där han satt inkilad bakom det lilla bordet i bussen. Även om det var trångt var det ändå bättre än att tillbringa natten i Range Rovern eller hopkurad innanför dörren till stugan. Fast det var nog där Fraser skulle ha placerat honom, tänkte han grinigt. Nej, det var inte det att han tvingades bo i bussen som bekymrade honom.
     Han kunde bara inte sluta tänka på det som låg i stugan.

20 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten. Jag borde ju ha läst om första delen på din blogg då men har inget minne av det...

    SvaraRadera
  2. Tack för smakbiten! Simon Beckett har jag inte läst något av men det borde jag kanske göra? ;)

    SvaraRadera
  3. Låter som nånting jag skulle kunna gilla. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  4. Jeg har besøkt de Ytre Hebridene så disse bøkene har jeg lyst til å lese. Jeg tror kanskje du leste den første boken og at jeg skrev akkurat det samme til deg da :-) Nå har jeg sjekket, og bøkene er ikke oversatt til norsk. Men jeg skrev dem opp på listen over bøker jeg kan kjøpe til Kindelen når jeg skal på ferie :-)
    Ha en riktig fin adventssøndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första boken utspelade sig inte på Yttre Hebriderna så det måste ha varit någon annan bok. Jag tycker jag ofta hamnar där ute nu :)

      Radera
  5. spännande miljö. jag känner till författaren men har inget läst. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ödsliga karga öar är perfekt miljö för deckare :)

      Radera
  6. Jag har läst en bok av honom men minns inte så mycket av den. Det var inte den här. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde inte att jag kom ihåg så mycket av förra boken, men mycket kom tillbaka när jag började läsa nu.

      Radera
  7. Tack för smakbiten. Inte läst något av författaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag kan säga att jag gillar honom :)

      Radera
  8. Vet att författaren finns på min TBR, men inte läst något av honom än. Så intressant att läsa om den ö-gruppen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här hamnar man på en helt ny ö, som tydligen ligger ännu längre bort än Lewis, där jag ju brukar hålla till i böckernas värld :)

      Radera
  9. Vill minnas att jag inte var helt förtjust i denna när jag läste, trots händelsernas placering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojdå, är det möjligt? Jag gillar den hittills i alla fall :)

      Radera