torsdag 14 juni 2018

Hett i hyllan #148

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Ännu en bok från julafton 2014, den sista från 2014 faktiskt.
Norska deckare står högt i kurs här hos mig och Det hänger en ängel ensam i skogen av Samuel Bjørk är just en sådan.

Den här boken syntes precis överallt ett tag, då när den kom. Naturligtvis blev jag nyfiken, det blir jag egentligen alltid på norska deckare. Dessutom är den första delen i en serie och andra delen har redan släppts. Det verkar inte ha kommit fler ens på norska.

Nu när jag googlar lite på författaren så ser jag att Samuel Bjørk tydligen är en pseudonym, för Frode Sander Øien och han är även musiker. Lite som Jo Nesbø alltså. Kanske finns det fler likheter.

Så här står det på baksidan:
Mordutredaren Mia Krüger har lämnat polisen och bosatt sig på en ö. Dit kommer hennes gamle kollega, den godmodige kriminalkommissarien Holger Munch, för att övertala henne att återvända till jobbet. Han behöver hennes hjälp i ett skrämmande och besynnerligt fall. En flicka har hittats hängande livlös i skogen med en skolväska på ryggen och en lapp om halsen: "Jag reser ensam."

Mycket pekar på att den hänsynslösa mördaren kommer att slå till igen och Krügers efterforskningar leder till ett sex år gammalt fall där ett spädbarn kidnappats från en förlossningsklinik. Men utredningen blir mer personlig än vad Munch och Krüger har tänkt sig. Och snart går det upp för dem att de själva blivit en bricka i mördarens cyniska dödsspel.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

16 kommentarer:

  1. Den finns i min bokhylla också, ska vara rätt bra har jag hört. http://eggetbok.blogspot.com/2018/06/hett-i-hyllan-54.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också hört att den ska vara rätt bra, men det verkar inte hjälpa :)

      Radera
  2. Superbra tyckte jag den var. Tror jag gav den högsta betyg. Har läst tvåan också.
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2018/06/14/hett-i-hyllan-96/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner på mig att jag kommer att gilla den, men kön är så väldigt lång just nu. Och den verkar inte bli kortare...

      Radera
  3. Den där var riktigt bra! Gillade även del två i serien. Synd att det inte kommit fler!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får väl hoppas att han håller på och skriver tredje delen nu :)

      Radera
  4. Jag har inte läst denna.. Bidrar med några egna hyllvärmare här: http://hce.blo.gg/2018/june/hett-i-hyllan-2.html

    SvaraRadera
  5. Den har jag läst och tyckte den var bra. Tyvärr blev det inte av att läsa uppföljaren. min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.com/2018/06/hett-i-hyllan-148.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju inte för sent att läsa andra delen nu :)

      Radera
  6. Rekommenderar verkligen att du läser din bok,så bra, min finns här

    https://mittbokintresse.blogspot.com/2018/06/hett-i-hyllan-vecka-242018.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska se om jag kan putta den uppåt i läshögen :)

      Radera
  7. Svar
    1. Nu är ni så många som sagt att jag nog måste läsa den snart :)

      Radera
  8. Den här borde du verkligen läsa! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni verkar vara rörande överens allihop :) Får nog ta och flytta den uppåt. Rejält.

      Radera