onsdag 25 juli 2018

"Generalens älskarinna I" av Lisa Hågensen

Författare: Lisa Hågensen
Titel: Generalens älskarinna I
Genre: Science fiction
Antal sidor: 246
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Purebred 3
Förlag: Fusce
Utgivningsår: (original) 2018 (min) 2018
Format: Häftad
Källa: Bokhyllan
Utläst: 10 juli 2018




Första meningen: Kvällsluften är råkall och glimmande skymningsröd.

Baksidetext
Staden Pandor vilar mellan höga berg, och på ett av dem ruvar Högborgen, där den fruktade Generalen styr över die Herrenvolks armé och regionens alla dödsläger. När Whanzi förs till Pandor Camp väntar henne inget annat än hårt arbete, svält och död. Men Whanzi är ingen vanlig femtonåring, och lyckas efter en osannolik flykt ta sig till motståndsrörelsen. De skickar ut henne på ett uppdrag som – om hon lyckas – kan ge dem verktygen att krossa die Herrenvolk.

Men Whanzi kan inte glömma vännerna från Olympo. Vart tog de vägen, Laban, Thorbi och Piero? Vad hände egentligen med Dora? Whanzi hamnar i en värld av spioneri, intriger och mord och måste utstå många fasor innan de äntligen träffas igen.

Min kommentar
Jag har väntat på den här tredje och vad jag trodde skulle vara den avslutande delen sedan i december. Avslutande är den väl, egentligen, men av någon anledning så är den uppdelad i två delar. Det gör nu inte så mycket, förutom att det kommer att ta längre tid att komma till slutet, för jag har även den andra delen av denna tredje del. Jag väljer dock att läsa och skriva om delarna som två olika böcker.

Världsbygget är fortfarande väldigt bra, det känns genomarbetat, men jag saknar en karta. Det är inte helt klart var alla dessa stater och städer ligger i förhållande till varandra och för min del så hade en karta underlättat.

Generalens älskarinna tar vid där Herrefolket slutade och nu är det Whanzi som berättar. Historien börjar bra, men tyvärr blir det lite segt och långsamt när hon kommit till Högborgen. Där händer det liksom inte så mycket, för mig känns det mest som smygande i korridorer. Det tar sig igen mot slutet, när alla är samlade igen.

Jag tycker fortfarande att det är lite synd att återanvända nazisterna, just det ämnet känns lite uttjatat och det är svårt att göra något nytt på det. Glädjande nog så verkar det nu ha gått upp för några av de inblandade att det "de själva" har gjort är ungefär likvärdigt och i mångt och mycket roten till det onda. Att genetiskt avla fram en enda människotyp låter så vidrigt i mina öron att jag inte ens vill tänka på det.

Ytterligare en vända hos korrekturläsare hade varit önskvärt. Det är många stavfel och till och med ett namnbyte på Harold (som jag tror att han heter) till Harald. Annars är det en bra och spännande historia och jag ser fram emot att läsa upplösningen. Snart.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Boktipset hade inget estimerat betyg, men genomsnittet var 3,5 (beräknat på 2 betyg).
Goodreads hade den 3,67 i genomsnitt (beräknat på 3 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Generalens älskarinna I: Boklysten, Bokraden och Bokhyllan.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar