söndag 15 juli 2018

Smakebit på søndag: 5:e Moseboken

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare och stafettpinnen har nu tagits över av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Den här helgen var det dags för det årliga Göteborgsbesöket. Dagarna har varit fyllda av sol, promenader, spårvagnar, skärgård och god mat. Läsning har det inte blivit så mycket av, det är mest tågresan som går till det. I dag hoppas jag alltså få läst en del på hemvägen.

Boken jag läser just nu är en rejäl hyllvärmare, om man kan säga så, 5:e Moseboken av Christina Larsson. En av de äldsta jag har, inköpt på bokrean 2013. Den utspelar sig i Göteborg och är första delen i serien om kriminalkommissarie Ingrid Bergman.

Min smakebit kommer från sida 80.
Ingrid drog bort avspärrningstejpen från Lars-Ove Karlssons ytterdörr och tog fram nycklarna hon fått av Viking och låste upp de två låsen. Det fanns inget tittöga i dörren. Konstigt tyckte Ingrid. Han verkade ju annars vara en så försiktig man. Men detta var kanske en av alla de motsägelsefulla företeelser som nästan hade blivit ett signum för Lars-Ove Karlsson. Ingrid förstod vad Viking menat när hon kom in i vardagsrummet. Det gav en steril kall känsla.

21 kommentarer:

  1. tack för smakbiten, jag har boken oläst hemma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. köpte på loppis för att det är göteborgskt....

      Radera
    2. Jag köpte hela serien bara för att den utspelar sig i Göteborg :)

      Radera
  2. Den kände jag inte till. Lite annorlunda titel...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag antar att titeln får sin förklaring :)

      Radera
  3. Den känner jag inte till. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  4. Inte min genre, men tack för smakbit, och ha en skön söndag

    SvaraRadera
  5. helt okänd bok för mig. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här serien verkar inte vara speciellt känd.

      Radera
  6. Tack för smakbiten. Lät bibliskt om man ska gå efter titeln. Tänk att jag aldrig varit till Göteborg, verkar ju klart ha missat något väsentligt då! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns en nypa religiositet här ja :) Jag är ju partisk, men för mig är ju Göteborg den bästa stan i världen :)

      Radera
  7. Haha, jag trodde det var Bibeln du läste ur!

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten! Har varken hört talas om författaren eller boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade nog inte heller gjort det, om det inte hade varit för att den utspelar sig i Göteborg :)

      Radera