torsdag 8 augusti 2019

Hett i hyllan #208

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Mer från bokrean 2016.
Skuggorna av Katarina Wennstam vet jag precis varför jag köpte i alla fall.

Jag har läst flera av Wennstams böcker och de brukar vara väldigt bra. Aktuella, trots att många av dem har en del år på nacken. Skuggorna är tredje delen om kriminalinspektör Charlotta Lugn. Jag har inte läst de två tidigare, dock har jag läst en novell om samma Charlotta, som utspelar sig innan de här böckerna. Tror jag.

Temat just i Skuggorna är ett som brukar göra mig otroligt upprörd. Det där med hämnd har jag aldrig förstått och jag tror att jag aldrig kommer att göra det heller. Det ska bli intressant att se vad Wennstam gör med det ämnet.

Det har kommit fem delar (jag har fyra) och den sjätte släpps tydligen nu i augusti. Kanske är det dags att ta tag i den här serien snart.

Så här står det på baksidan:
Hämnd. Många har nog tänkt tanken, att de skulle vilja slå tillbaka. Ge igen. Skuggorna gör det. De söker upp männen, som har slagit. Männen, som hatar kvinnor. Männen, som rättsväsendet inte har kunnat stoppa. De dyker upp från ingenstans, slår till och försvinner igen. Öga för öga. Tand för tand. Det blir Charlotta Lugns uppgift att spåra och gripa dem. Och försvarsadvokat Shirin Sundin ställs inför ett både moraliskt och juridiskt dilemma: Vem är offer och vem är förövare? Vad händer med ett samhälle där kvinnorna slår tillbaka? Vad händer om männen börjar bli rädda?

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

14 kommentarer:

  1. Intressant tema i den här boken. Den blir jag nyfiken på. Jag vill minnas att det fanns en bok av en finsk författare på samma tema, fast det var nog inte en deckare. Men jag minns varken titeln eller författaren. Inte Märta Tikkanen utan en annan.
    http://mosstanten.se/2019/august/hett-i-hyllan-16-gutenberggalaxens-nova.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill egentligen inte kalla hennes böcker för deckare, de är väldigt mycket mer än det. Och alltid med ett intressant tema.

      Radera
  2. Den här har jag läst och gillat. Läste sen direkt delen efter.
    Här är min
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2019/08/08/hett-i-hyllan-156/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det kan vara dags att börja läsa den här serien snart.

      Radera
  3. Har också läst några böcker av Wennstam men minns aldrig vilka. Alltid angelägna ämnen, men som böcker betraktade ändå lätt att glömma, tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag inte hade haft mitt bokprogram så skulle jag nog ha haft svårt att komma ihåg vilka av hennes böcker jag har läst.

      Radera
  4. Har läst en bok av den författaren och tänkte då fortsätta läsa hennes böcker men det blev aldrig av. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.com/2019/08/hett-i-hyllan-208.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst klart hennes serie om Madeleine Edwards som består av tre böcker. Sedan har jag bara köpt på mig böcker i den här andra serien :)

      Radera
  5. Jag har faktiskt köpt på mig ett gäng av Wennstams böcker, men ännu inte läst någon. Här är min: https://scyllashylla.blogspot.com/2019/08/hett-i-hyllan-14.html?m=1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar hennes böcker, i alla fall de tre jag har läst :)

      Radera
  6. Nu påminde du mig om jag behöver försöka läsa lite Wennstam igen, har läst allt i kronologisk ordning, framtill Svikaren (första i denna serie eller?)
    Min hett i hyllan finns här

    https://mittbokintresse.blogspot.com/2019/08/hett-i-hyllan-vecka-32-2019.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Svikaren är första delen i den här serien och det är den jag borde läsa snart :)

      Radera
  7. Jag har bara läst en Wennstam och borde verkligen läsa fler! Min bok handlar om kvinnor, kvinnor,kvinnor: https://bokdivisionen.wordpress.com/2019/08/08/hett-i-hyllan-forvandlerskan/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar Wennstam, hon ger en alltid en del att tänka på.

      Radera