fredag 2 augusti 2019

Månadsbokslut juli 2019

Antal lästa böcker i juli 2019: 7

42. Livet kan börja av Sheila O'Flanagan
43. Ett förbud för mord av Louise Penny
44. Miraklet av Emma Donaghue
45. Silvervägen av Stina Jackson
46. Dorei av Karolina Bjällerstedt Mickos
47. Vänförfrågan av Laura Marshall
48. Om allt vore annorlunda av Sanna Mac Donald

Antal lästa sidor: 2455
Genomsnitt/dag: 79
Genomsnitt/bok: 350

Snittbetyg: 3,71
Ingående i serie: 2
Påbörjade serier: 0
Avslutade serier (läst senast utgivna/översatta): 1

Drama: 2
Fantasy: 1
Feelgood: 1
Kriminalroman: 1
Thriller: 2

Boktolvan: 1 (8/12)
E-böcker: 0 (2/12)
Finish that series: 0 (11/18)
Hyllvärmare: 2 (25/36)
Vi möts igen: 1 (6/6)
Sist på serien?: 0 (3/6)

Kvinnor: 7
Män: 0
Duo: 0

Originalspråk (svenska): 3
Originalspråk (engelska): 0
Författare jag inte läst tidigare: 4
Biblioteksböcker/e-lib: 0

Ljudböcker: 0
Recensionsexemplar: 4

Antal nykomna böcker: 1
Antal bortskänkta böcker: 6

Månadens bästa: Ett förbud för mord av Louise Penny
Månadens överraskning: Livet kan börja av Sheila O'Flanagan
Månadens besvikelse: -
Månadens roligaste: Livet kan börja av Sheila O'Flanagan
Månadens mysigaste: Livet kan börja av Sheila O'Flanagan
Månadens otäckaste: Silvervägen av Stina Jackson

Kommentar:
Mellanmjölken är tillbaka. I juli finns det ingenting som sticker ut. Vare sig positivt eller negativt. Allt har liksom bara lunkat på. Sidantalet är också tillbaka till det som numer verkar vara normalt för mig. Trots att jag tycker att jag läser så fort jag får tillfälle.

Jag blev lite förvånad när jag såg att jag i juli bara läste två böcker som ingår i serier. Det känns som att det måste vara ovanligt. En av dem är senast utgivna, men den ingår inte i Finish That Series. Trots det så ligger jag lite, lite före i den utmaningen. Jag vet inte när det hände senast att jag inte påbörjade någon ny serie en månad, men i juli blev det så. Utmaningen Sist på serien? går trots det bra, jag ligger i fas där. En av böckerna ingår i Vi möts igen och det är faktiskt den sista av dem så den utmaningen är klar. Det blev en Boktolva också och även där ligger jag före. Bara två böcker är hyllvärmare och fyra är recensionsesemplar.

Av en ren slump så läste jag bara kvinnliga författare i juli. Det är inte speciellt vanligt, vad jag vet så har det bara hänt en gång tidigare.

En ny bok hittade hem till mig och den är redan utläst. Sex böcker fick flytta hemifrån så i juli blev det -5 böcker i hyllan.

Om månadens bästa: Det här var en tuff nöt att knäcka. Silvervägen och Miraklet var med i striden som dock till slut togs hem av Ett förbud mot mord.
Om månadens överraskning: Det var många år sedan jag läste Sheila O'Flanagan och jag kom inte ihåg det som något speciellt. Livet kan börja var inte alls som jag minns hennes böcker.
Om månadens besvikelse: Jag blev faktiskt inte besviken på någon bok.
Om månadens roligaste: Det var inte mycket roligt i juli så egentligen har inte Livet kan börja något egentligt motstånd.
Om månadens mysigaste: Livet kan börja var inte bara mysig, men när saker var bra så var det väldigt mysigt.
Om månadens otäckaste: Även detta var svårt och även här tävlade tre böcker (Miraklet och Vänförfrågan var motståndare), men här vinner Silvervägen.

2 kommentarer:

  1. Måste verkligen ta tag i den där serien av Louise Penny istället för att börja på nya...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju en del böcker i den serien, såg precis att femtonde delen är på gång :)

      Radera