lördag 17 augusti 2019

"Dorei" av Karolina Bjällerstedt Mickos

Författare: Karolina Bjällerstedt Mickos
Titel: Dorei
Genre: Fantasy
Antal sidor: 412
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Till Esperani 3
Förlag: Fafner Förlag
Utgivningsår: (original) 2004 (min) 2019
Format: Häftad
Källa: Bokhyllan
Utläst: 20 juli 2019




Första meningen: Den brinnande pilen krossade fönsterrutan, missade Laronas ansikte med en tvärhands bredd och borrade sig in i väggpanelen.

Baksidetext
Larona kämpar förtvivlat för att återupprätta det fallna Storriket, och när hela Norrstad står i lågor inser hon att den nyfödda kronprinsessan Berilen måste föras i säkerhet. Uppdraget går till Dorei, en ung kvinna med ovanliga krafter. Som skydd får hon med sig soldaten Turq, duvpojken Gambor och den mystiske Sagern.

Men det är onda tider. I skogen dånar trummor. Ryktet går om en hemlig sekt, de fruktade gnistbärarna. De sägs ägna sig åt blodsriter och leds av en man vid namn Mantor.

Dorei och hennes sällskap ger sig ut på en resa som blir farligare och mer fantastisk än vad någon kunnat föreställa sig.

Min kommentar
Dorei är tredje och sista delen i serien Till Esperani. Svensk fantasy som är helt annorlunda än det i alla fall jag tänker på när jag hör ordet fantasy. Här finns inga långa (tråkiga) vandringar, inga drakar, inga magiska svärd/stavar och inte speciellt mycket magi. Med magin blev det lite annat i den här delen, men allt det andra är fortfarande sant.

När jag börjar läsa så känner jag mig fullständigt förvirrad och tyckte att jag måste ha glömt allt. Den här Dorei-människan kom jag inte alls ihåg och hon behandlades verkligen som att man borde ha känt till hennes historia. Okända namn kastas fram och saker antyds. Det visar sig att det inte alls är jag som har fått dåligt minne, Dorei har inte varit med tidigare. Det är väldigt synd när en bok hamnar på minus så direkt, som den ju gör när den får mig att känna mig irriterad och lite korkad. Det har för övrigt hänt massor sedan förra boken, som nu bara antyds, och det känns som att det lätt skulle kunna ha varit en bok emellan.

Dorei är ingen sympatisk person, hon heller. Det verkar vara genomgående för de här böckerna, att huvudpersonen inte är speciellt lätt att tycka om. Dorei är självgod och vill gärna tänka på sig själv som en martyr; "titta vad duktig jag är som lider så här mycket". Precis som i de två tidigare delarna så växer huvudkaraktären mot slutet. Jag gillar det här upplägget, att fokus skiftar mellan olika personer. Väldigt många av karaktärerna är ändå återkommande, bara inte lika viktiga.

Samhällskritiken, som jag tycker finns här, fungerar väldigt bra. Inga pekpinnar alls. Dock känns berättelsen lite för naivt berättad och det är lite symptomatiskt att "vapenvägraren" blir räddad av andra. Med vapen. Hur det hade slutat annars kan man bara gissa. Jag är i alla fall tacksam för att det framgår att man inte kan gömma sig, man måste stå upp för det man tror på. Även om man ibland måste slåss för det.

Nu är ju detta fantasy, vilket betyder att världen inte behöver fungera som vår, och jag kan köpa att ammor har mjölk utan att någonsin ha fått egna barn. Jag kan också köpa att blod inte koagulerar. Men när vägvisare och skuggor börjar slåss så känner jag ett det bara blir för mycket för mig. Båda dessa har jag sett mer som symboler för den väldigt fina tanken som genomsyrar serien, att allt och alla är sammankopplade. När de plötsligt blir verkliga så är jag väck, skulle man kunna säga.

Det är fortfarande så att många kapitel är på tok för långa och det är svårt att hitta något naturligt ställe att pausa på. Dorei är också för lång, även om den är betydligt kortare än fantasy brukar vara. Slutet är ja, det är lite för puttenuttigt för mig, jag är inte så glad i den här typen av slut. Jag hade nog gillat de här böckerna mycket mer för 40 år sedan och jag tycker att de är ett självklart val för den yngre publiken.

Goodreads hade den 3,67 i genomsnitt (beräknat på 3 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigSpännande
FörutsägbarKlurig
LångsamTempofylld
OrdbajsigFåordig
MysigSuggestiv
MåbrabokTankeväckande
RörigGenomtänkt
SorgligRolig

Andra som bloggat om Dorei: Boklysten, Håkans Hylla och Catahya.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar